fredag 17. april 2009

Piratene led et knusende nederlag - som ventet

The Pirate Bay led et knusende nederlag i retten i Stockholm i dag. Mennene bak ble dømt til fengselsstraffer og til å betale en erstatning på rundt 30 millioner svenske kroner til film- og musikkindustrien.

Jeg ser ulike stedet på nettet at noen gir uttrykk for overraskelse og skuffelse over at mennene bak The Pirate Bay ble dømt. Det med overraskelse kan jeg ikke forstå. Det å tilrettelegge for tyveri av noe som tilhører andre er jo heller ikke tillatt i andre sammenhenger. Her vil jeg henvise til Gisle Hannemyrs utmerkede innlegg deltemeninger.no tidligere i dag der han skriver:

"Overraskende er ikke dommen. Å “dele” andres opphavsrettsbeskyttede materiale er forbudt, og det samme er medvirkning. Selv om ikke noe slikt materiale befant seg på serverne til TPB så hadde folkene bak TPB utstyrt nettstedet med søkefunksjoner, og andre tjenester som tilrettela nettstedet for brukernes ulovlige handlinger. Dette var klare og bevisste medvirkningshandlinger, som retten fant tilstrekkelig bevist for å finne de tiltalte skyldige for brudd på opphavsretten."

Gisle Hannemyr sier videre i innlegget sitt at det er mange positive sider ved denne dommen. En positiv ting er at det plasserer ansvaret for ulovlig kopiering tydeligere slik at musikk- og filmindustrien kan forfølge bakmennene rettslig i stedet for å få løs på nettselskaper eller brukere. Det er forhåpentligvis riktig. 

Men selv om dommen er en viktig juridisk avklaring, er det selvsagt ikke over med dette. Film- og musikkindustriens utfordringer med å finne bedre forretningsmodeller blir ikke borte. Jeg irriterer meg for eksempel stadig mer over at jeg ikke kan laste ned og betale for filmer, musikkvideoer og TV-programmer på iTunes eller Hulu.com. Og at jeg i motsetning til amerikanerne må forholde meg til TV-kanalenes sendeplaner eller må kjøpe innhold på en plastskive. 

Her ødelegger musikk- og filmindustrien for seg selv. Men jeg mener det er industrien som må ta ansvaret for å løse dette. Ikke skattebetalerne slik Bård Vegard Solhjell har tatt til orde for. Og slett ikke ved at vi legaliserer tyveri. Jeg har tidligere skrevet i Dagsavisen om hva jeg mener om musikktyveri.