torsdag 2. april 2009

London Calling: krisetiltak til 1100 mrd USD

Så ble G-20 møtet enige om å bruke 1100 milliarder dollar på tiltak mot finanskrisen. Men så vidt jeg skjønner er det snakk om tiltak som styrker IMF og utviklingsbankenes mulighet til å låne ut penger, ikke direkte stimulanser i økonomienFinancial Times skriver

"A total of $1,100bn could be made available to fight the international financial crisis, including $750bn in funding for the International Monetary Fund, $250bn for trade finance and $100bn for multilateral development banks, according to the communiqué issued at the end of the summit. 

On top of the funding measures, G20 leaders pledged to crack down on tax havens, extend regulation of the financial system to large hedge funds, set tougher pay rules in the financial services and oversee credit ratings agencies

But there was no agreement for a new global round of fiscal stimulus, upsetting hopes in the US, UK and Japan after Germany and France pressed for an emphasis on tougher regulation to prevent future crises."

The London Summit har egne nettsider der man kan lese beslutningene og hva lederne selv sier om dem. Mer om G-20 møtet i Wall Street Journal, New York Times og Bloomberg. Paul Krugman er fornøyd. Og Jens Stoltenberg sier at dette er bra for norsk eksportindustri.

Jeg har plassert min blogg i Fornebunorske bloggkart!
Nå har jeg registrert meg på Bloggurat.

1 kommentar :

  1. Endelig. Med denne pengeflyttingen er finanskrisen løst!

    Fortiden er muligens i ferd med å innhente hr. Chaffey?

    SvarSlett