mandag 13. april 2009

Hvordan konvertere et helt land til elektriske biler?


TED har i dag lagt ut foredraget Shai Agassi holdt på TED-konferansen i februar om hvordan man må gå fram for å konverterer hele land fra hydrokarboner til elektriske biler. Han leder bedriften Better Place som bygger ut infrastruktur for elektriske biler.

Agassi er ikke så glad i hybridbiler. Han siterer Renault sjefen som skal ha sagt: "Hybrids are like mermaids. When you want a fish you get a woman and when you need a woman you get a fish".

Nå skal ikke jeg spå om Better Place har det riktige svaret på dette. Det kan være forhold her de ikke har tatt høyde for. Men jeg er helt sikker på at Agassi er inne på det sentrale når han gjør dette til et spørsmål om smarte forretningsmodeller og ikke bare om bedre teknologi. Teknologier som er gode nok finnes. Utfordringen er å gjøre miljøvern til noe billig og praktisk. Vi vil ikke betale mer for å redde miljøet hvis vi kan betale mindre. 

Og det er i dette perspektivet vi må forklare at verdens mestselgende el-bil i følge San Francisco Chronicle er den indiske Reva-I. En disruptiv innovasjon der hovedmarkedet er folk som ikke har bil fra før. Slik det i sin tid var med små japanske bensinbiler som først tok markedsandeler der det ikke var kunder fra før. Forskjellen er naturligvis at de små japanske bilene kunne bruke eksisterende infrastruktur for drivstoff. Elektriske biler er avhengig at å finne en plass i en alternativ verdikjede, som delvis ikke er der.

I Abelia skal vi jobbe med det vi kaller "Smart grønn vekst" fremover. Vi tror det ligger spennende innovasjonsmuligheter og industrimuligheter i den omleggingen til mer miljøvennlige løsninger som vi må gjøre. I den forbindelse vil jeg anbefale bloggen til Tarje Bjørgum. Helt ny og fortsatt ikke så mye innhold, men her kommer det spennende ting.

4 kommentarer :

  1. Spørsmålet burde være vel så mye HVORFOR konvertere et helt land til eldrift.

    Rent bortsett fra at det gir meget ubehagelige assosiasjoner når noen skal "konvertere et helt land" til noe, så er det mange sprøsmål som ikke stilles, slik som f.eks:

    1. Hvor kommer strømmen fra ?
    2. Har vi mangel på energi ?
    3. Er femårsplaner og kommisærer bedre enn frie valg til å endre trender ?
    4. Er eventuelt målet verdt tapet av frihet som "konverteringen av landet" medfører ?
    5. Er el-drift praktisk egnet for persontransport i form av privatbilisme ?
    6. Hvis nei, skal privatbilismen avskaffes ?
    7....

    Jeg ser at du ikke tar til orde for tvangsmessig konvertering, men likefullt tar denne artikkelen utgangspunkt i premisset om at en omlegging til elektrisitet er et ubetinget gode.

    SvarSlett
  2. Hei Paul,
    jeg så akkurat denne beslektede artikkelen i uas today: http://bit.ly/rGAd8. Store biler er tryggest, melder bilforsikringsbransjen. Bombe!

    SvarSlett
  3. Hei Gullstandard. Jeg er tilhenger av markedet, ja. Og problemstillingen for Agassi er vel at: dersom man mener at en overgang til el-biler ville være bra, for eksempel for miljøet eller for å bli mer uavhengig av oljeeksportørene, hvordan kan man da få det til? Og svaret hans er vel at det må være gjennom billige og kundevennlige løsninger som fungerer i et marked. Politikere vil ikke kunne tå til en tvangsmessig konvertering hvis den ikke spiller på lag med markedet.

    SvarSlett
  4. Glimrende, Paul - Better Place har både gode ideer, finansiell backing og de riktige dimensjonene. 5 minutter batteriskift. Det er selvfølgelig et problem hvor elektrisiteten kommer fra, men det er adskillig lettere å rense en sentralisert teknologi (til og med kull) enn millioner av biler - særlig i utviklingsland.

    SvarSlett