Men denne bilen går på hydrogen og ikke på bensin. Helt klar for vanlig salg er den ikke heller. Men kanskje vil noen av fremtidens masseproduserte biler bygge på teknologi som finnes i DNV Fuel Fighter.
DNV Fuel Figheter er bygget av studenter ved NTNU og finansiert av DNV som har gjort dette prosjektet til en del av en omfattende samarbeidsavtale de har med NTNU med en ramme på over ti millioner kroner i året. Bilen skal forsvare Norges ære i Shell Eco-marathon der poenget er å gjøre lengst mulig med minst mulig energi.
I tillegg til DNV Fuel Fighter skal også en bil bygget av studenter ved Høyskolen i Østfold som heter "Frost" forsvare Norges ære i konkurransen. Frost har en forbrenningsmotor som går på bioetanol. Teknisk Ukeblad har skrevet om arrangementet på Aker Brygge der energiminister Terje Riis Johansen avduket de to bilene. Som en ser er det en ganske kompleks utfordring, der det kreves innovasjoner innenfor både materialteknologi og motorteknologi.
Dette er et godt eksempel på et langsiktig og positivt samarbeid mellom forskning og næringsliv. Selvfølgelig har DNV en egeninteresse i å støtte forskning og utdanning på viktige teknologiområder. De har behov for mange flere kloke hoder i årene som kommer. Men DNV samarbeider tett med forskere over hele verden og i Norge har vi ingen sterk tradisjon for et langsiktig næringslivssamarbeid med universitetene i et så stort omgang. Derfor er dette en god nyhet og et eksempel det er verdt å løfte frem.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar