mandag 27. april 2009

Nye store opplagsfall for amerikanske aviser

I dag kom det nye opplagstall for de 25 største amerikanske avisene. Og for noen dager siden kom det nye tall for nettavisene. 

Opplagstallene for papiraviser er bare trist. Nettavistallene er tilsynelatende hyggeligere for avisbransjen. I hvert fall helt til man ser litt grundigere på tallene.

De ti største papiravisene i USA er (i parentes opplagsendring siste seks måneder):

USA Today  2,113,725 (-7.46%)
The Wall Street Journal  2,082,189  (0.61%)
The New York Times  1,039,031 (-3.55%)
Los Angeles Times  723,181 (-6.55%)
The Washington Post  665,383 (-1.16%)
Daily News (New York)  602,857  (-14.26%)
New York Post  558,140  (-20.55%)
Chicago Tribune  501,202  (-7.47%)
Houston Chronicle  425,138  (-13.96%)
The Arizona Republic  389,701 (-5.72%)

Det mest slående her er vel hvordan Rupert Murdochs Wall Street Journal går motstrøms. WSJ er blitt dobbelt så stor som New York Times. Det er forøvrig en av få aviser som (i likhet med Financial Times og The Economist) tar betalt for en del av innholdet de legger på nettet. Ellers er det også slående hvordan New York tabloidene Daily News og NY Post taper stort, mens WSJ, NYTimes og Washington Post klarer seg ganske mye bedre.


"Newspaper Web sites attracted more than 73.3 million monthly unique visitors on average (43.6 percent of all Internet users) in the first quarter of 2009, a record number that reflects a 10.5 percent increase over the same period a year ago, according to a custom analysis provided by Nielsen Online for the Newspaper Association of America."

Det høres unektelig flott ut med 73 millioner unike besøkende og over ti prosent vekst. I hvert fall helt til man minner om hvordan denne listen ser ut når man også inkluderer nyhetsnettsteder som ikke er aviser:

Top Global News Sites, by Unique Visitors: March 2009
RankSiteUnique AudienceYOY Change
1MSNBC Digital Network39,900,0009%
2CNN Digital Network38,724,0004%
3Yahoo! News37,902,00016%
4AOL News23,604,0001%
5NYTimes.com20,118,0007%
6Fox News Digital Network16,791,00048%
7Tribune Newspapers16,513,00016%
8Google News13,668,00018%
9McClatchy Newspaper Network12,508,00020%
10ABCNEWS Digital Network12,189,0004%
11Gannett Newspapers and Newspaper Division11,609,000(-11%)
12USATODAY.com9,961,000(-7%)
13CBS News Digital Network9,599,000(-7%)
14washingtonpost.com9,367,0005%
15BBC9,022,00061%
Source: Nielsen Online

Nieman Journalism Lab ved Harvard University setter dette inn i en større og betydelig mer dyster sammenheng (for avisene):

"Each of the top three news destination on the Web (MSNBC, CNN and Yahoo!News) individually each drew more than half the unique visitors of the entire newspaper industry in March. Year-over-year, MSNBC grew 9 percent, CNN 4 percent, and Yahoo!News 16 percent.Yahoo!News alone gained 5.2 million uniques in March, or nearly 70 percent of the gain of the entire newspaper industry

Newspaper page views at 3.5 billion per month are less than one percent of total U.S. page views (386 billion in February).Time spent on newspaper sites in February, 43 minutes, 9 seconds per month per NAA/Nielsen, compares with total time online of  61 hours, 11 minutes and 56 seconds per U.S. person.  This means newspaper sites get the attention of the U.S. online audience just  1.2 percent of the time."