Morten Karlsen Sørby, Trond Giske, Jon Fredrik Baksaas |
Skulle noen ha kommet i skade for å tro at innovasjon er noe Telenor har glemt eller gjemt bort på bakrommet, var i hvert fall dagens arrangement en klar melding om at innovasjon er en helt sentral del av Telenors strategi over alt i verden. Hele Telenors toppledelse var synlig til stede under innovasjonsdagen, og konserndirektør Morten Karlsen Sørby formulerte ambisjonsnivået slik:
"The opening of the Telenor Innovation Centre will further strengthen our continuous efforts to create value for our customers. We do so more and more through open innovation and I believe that this center will become a central place to work on future solutions together with our customers and partners."
Vektleggingen av mer åpne innovasjonsprosesser med tett samarbeid med kunder og partnere er ikke tilfeldig. Ting som før kom ut av de store bedriftens egne forskningsavdelinger blir i dag til på andre måter. Innovasjon skjer gjerne sammen med andre - kunder, partnere eller leverandører. Og det skjer ved at medarbeidere i flere deler av egen organisasjon trekkes inn.
Sannsynligvis er det også slik at tjenesteinnovasjon og forretningsmodellinnovason må foregå på andre måter enn produktinnovasjon der man utvikler nye produkter og teknologiplattformer. Når fremtiden ligger i evnen til å innovere i grensesnittet mot kundene og utvikle helt nye tjenester, gjelder det å lage gode prosesser for nettopp dette. Derfor er Telenor også en partner i det nye senteret for forskningsdrevet innovasjon ved NHH, Center for Service Innovation, et senter som skal forske på tjenesteinnovasjon.
Sannsynligvis er det også slik at tjenesteinnovasjon og forretningsmodellinnovason må foregå på andre måter enn produktinnovasjon der man utvikler nye produkter og teknologiplattformer. Når fremtiden ligger i evnen til å innovere i grensesnittet mot kundene og utvikle helt nye tjenester, gjelder det å lage gode prosesser for nettopp dette. Derfor er Telenor også en partner i det nye senteret for forskningsdrevet innovasjon ved NHH, Center for Service Innovation, et senter som skal forske på tjenesteinnovasjon.
Man må gjøre seg attraktiv hvis man vil samarbeide med de beste og ha noe verdiøkende å tilby. Kompetanse er det aller viktigste, men gode fysiske møteplasser som stimulerer kreativitet og innovasjon er også viktig. Derfor har Telenor investert penger i en ny møteplass med en topp moderne fysisk infrastruktur som er laget for å drive tjenesteinnovasjon og åpen innovasjon i praksis. Her kan man teste ut nye teknologier og til å vise frem nye ting for andre. Vi som var til stede fikk blant annet se noen nye nettbaserte tjenester Telenor er i ferd med å lansere og 3D-film fra Telenor i et splitter nytt "Visionarium", et multimediesenter med helt siste teknologi på området. Veldig imponerende.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar