torsdag 12. mai 2011

Streaming av film via nettet tar av

I siste utgave av Bloomberg Business Week er det et interessant intervju med Reed Hastings, toppsjefen i Netflix. Netflix er et selskap i USA som har forandret videoutleiebransjen radikalt to ganger, først da de utkonkurrerte videoutleiebutikkene med en modell der DVD filmer blir sendt fram og tilbake til kundene i posten. Og så for andre gang når de har kuttet det fysiske mediet helt og streamer filmene som leies ut via internett.

Netflix er markedsleder på DVD-by-mail i USA, med over 9 millioner kunder. Derfor er det ganske modig når man kannibaliserer en så stor suksess gjennom å tilby distribusjon via nettet, men det er akkurat det Netflix nå har gjort. Reed Hastings blir spurt i intervjuet om How big is Netflix?, og svarer

"Well, we're about 24 million subscribers today, and that's up from about 15 million a year ago, so it's a very high rate of growth, and that's what's exciting about the business—more and more people are getting smart TVs, they're watching Netflix on their iPads. It's really on all of the devices. And it's not just Netflix, it's also Hulu, YouTube, all of the online video is experiencing an explosion in viewing because it's so convenient, the click-and-watch."

Video over internett er i ferd med å eksplodere i USA og det er nok bare et tidsspørsmål før man for ordnet opp i rettighetsproblematikken slik at dette blir mulig i større omfang i Norge og Europa også. Både Viaplay, C Sports og TV2 Sumo er i gang, og her er særlig live fotballkamper er driver, men annet film og TV-innhold tilbys også. I tillegg er det noen rene filmtjenester som Voddler. Men det kommer nok mye mer. Jeg vil anta at også  aktører som iTunes, Nextgentel, Altibox og Telenor er interessert i å være store i dette markedet, og det ville være spennende om vi også i Norge fikk tilgang til innhold fra Hulu og Netflix.

Med dette bakteppet er det veldig naturlig at vi har behov for stadig mer båndbredde. Internett og TV-bruk smelter sammen. Film og TV-innhold blir tilgjengelig på PC, mobiler og nettbrett. Det blir i mindre grad slik at det er en TV-kanal eller et TV-program som bestemmer sendeskjema, de nye tjenestene gjør at vi kan bestemme hva vi vil se og når vi vil se det selv. Teknologiene gjør det mulig og investeringene er i ferd med å skje. Det mest spennende nå er hvilke forretningsmodeller som kommer til å virke.