torsdag 11. juli 2019

Kvinnefotball trekker mer penger og flere tilskuere

Årets fotball-VM for kvinner har vært en formidabel suksess, både når det gjelder publikum på tribunene og når det gjelder TV-seere. I Storbritannia så 12 millioner semifinalen mot USA, det mest sette TV-programmet i hele år. I Frankrike var kvartfinalen mot USA årets mest sette program, med 10,7 millioner seere.

The Economist har i artikkelen "The Women's World Cup is drawing record audiences" interessert seg for økonomien i kvinnefotball, og hvordan den er sammenlignet med mennenes fotball VM. TV-tallene er litt lavere enn mennenes fotball-VM for et år siden, men betydelig høyere enn forrige gang det var VM for kvinner. The Economist skriver:

"In 2015, 750m people tuned in to watch the tournament on television; 86m watched on other platforms. This year FIFA expects viewership across all platforms to reach 1bn (the men’s tournament in 2018 was watched by 3.5bn people)."

Hva er så årsaken til denne kraftige økningen i interessen? The Economist peker på to hovedgrunner, kvaliteten på fotballen, som er blitt langt bedre enn før, og økonomien i klubbene som på grunn av økte sponsorinntekter og så har blitt langt bedre. Noe som gjør at langt flere kan være leve av å være fotballspillere. Og det siste skriver The Economist at:

"Money is another factor. Between 2013 and 2017 the number of professional and semi-professional female players in Europe nearly doubled, to 3,600. In 2017, the Union of European Football Associations (UEFA), which governs football in Europe, unbundled sponsorship rights for women’s football from the men’s, opening a pathway for brands to enter the market."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar