lørdag 11. mai 2013

- There's an app for that

Dagens "there's an app for that" kommer fra Palo Alto, Silicon Valley der jeg ble introdusert for en helt genial app av Bipper-gründer Silje Vallestad. Etter en morgen på bedriftsbesøk hos Microsoft (de lager blant annet X-box i Silicon Valley, men dagens møte handlet om cybersecurity) dro jeg sammen med et par norske it-gründere for å spise en svært hyggelig lunsj i sentrum av Palo Alto.

Etter lunsjen måtte jeg komme meg tilbake til Innovation House, det norske innovasjonshuset i Silicon Valley, for å hente bagasjen og så ta en drosje ut til flyplassen i San Francisco. Og hvordan man egentlig får tak i drosje i Palo Alto hadde jeg ikke tenkt på. Da jeg kom til Innovation House var den første jeg møtte Silje Vallestad, gründeren i Bipper, som bor i området nå.

Hun sa at det finnes en app som kobler deg til et limosineselskap som er billigere enn drosje og mye raskere. Man må bare laste ned appen til Uber, registrere navn og kredittkortnummer, sørge for at GPSen er slått på på telefonen slik at appen finner ut hvor du er, bestille limmo, taste inn en bekreftelseskode du har fått på sms - og så gå ut på gaten å vente. Du får beskjed om hvilken bil som kommer, navn på sjåfør og når han kommer (jeg fikk beskjed om to minutter). Man trenger ikke hverken penger eller kort, for turen blir trukket av kredittkortet man har lagt inn i systemet.

Så jeg satte i gang med registrering og bestilling. Fra jeg lastet ned appen til bilen stod utenfor kontoret til Innovation House i Ramona Street tok det vel maksimalt ti minutter. Og fra jeg trykket på bestilling til bilen kom tok det to minutter, som lovet. Rett og slett imponerende.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar