fredag 31. mai 2013

Innovasjon, design og sjømat

Det var faktisk en liten nyhet da Norsk Designråd og Abelia inviterte designere og sjømatindustri til seminar i dag om designdrevet innovasjon i denne store norske eksportnæringen. Det er jo egentlig ikke noen sensasjon at globale matvareprodusenter er opptatt av merkevare og design, men så mange felles møteplasser har det ikke vært.

Det ble et spennende seminar der vi fikk presentert flere konkrete eksempler, blant annet et arbeid Tank Design har gjort for Halvors Tradisjonsfisk i Lofoten, som selger tørrfisk og klippfisk som er tilberedt og pakket slik at det er tilpasset kresne markeder i Italia. Vi fikk høre om arbeidet strategikonsulentene i "brand gastronomi" i Hildring gjør for å posisjonere norsk sjømat. Og vi fikk høre om hva Innovasjon Norge gjør i Norge og internasjonalt for å fremme innovasjon i sjømatbedrifter.

Og så må jeg trekke frem en veldig bra presentasjon av Lars Petter Swensen, påtroppende sjef i Alex Sushi, men fram til nå sentral i utviklingen av Salma laks til det produktet og den kvalitetsmerkvaren det er blitt. Det var en spennende fortelling, som blant annet trakk lenkene tilbake til noen forskningsresultater som gjorde det mulig å behandle og pakke laks på denne måten. Noen ganger må man vente 2000 år på at forskning gjør en innovasjon mulig, men det er ikke alltid det kommer innovasjon selv om forskning gjør det mulig. Noen må gripe muligheten.

Og så var Lars Petter Swensen veldig opptatt av at det aller viktigste en merkevare gjør er å sørge for at den kvaliteten man har lovet alltid blir levert. Tuller man med kundens forventninger til kvalitet undergraver man veldig raskt merkevaren. Derfor handler dette om fin innpakning, men også veldig mye om å designe produksjonsprosesser, transport og andre deler av verdikjeden på en slik måte at man ikke roter til kvaliteten på produktet.