mandag 27. mai 2013

Better Place er konkurs

Financial Times
Det israelske selskapet Better Place hadde en fascinerende visjon om hvordan de skulle løse elbilens rekkeviddeproblemer ved å bygge en infrastruktur av batteribyttestasjoner. I virkelighetens verden ble det for dyrt. De hadde bare litt over tusen brukere til sammen i Danmark og Israel, på en infrastruktur det i følge Teknisk Ukeblad i dag kostet flere milliarder kroner å bygge ut. Det ble mye penger pr bil.

Mange har brukt Better Place som eksempel på en disruptiv aktør som kunne være i stand til å redefinere hva bilindustrien gjør. Jeg har også. snakket om dem som et eksempel på en spennende disruptiv innovasjon. Det virket så grunnleggende riktig at noen ville selge elbilbruk som en tjeneste og ikke elbil som produkt. Det var miljøvennlig, men ikke håpløst upraktisk når et batteribytte kunne overvinne de praktiske problemene knyttet til kort rekkevidde og lang ladetid.

Hva var det som gjorde at denne tilsynelatende gode ideen mislyktes, mens det kan virke som Teslas modell med hurtigladere er i ferd med å bli en stor suksess? Wonkblog i Washington Post har noen tanker om det:

"Better Place spent hundreds of millions of dollars building its pricey battery-swapping stations (about $500,000 a pop) before having customers in place. Tesla, by contrast, has managed to build its Superchargers for less money (between $15,000 and $250,000) and tends to build charging infrastructure after customers have ordered cars — when the demand is there."

Det er naturligvis trist når innovative og visjonære selskaper som dette går over ende, spesielt innenfor grønn teknologi. Gründer Shai Agassi var nærmest en rockestjerne innenfor "green tech". De som gikk glipp av det kan jo lese dette intervjuet med Shai Agassi i Wired fra 2008. Det var virkelig andre tider, men verden går videre, og selv om et selskap mislykkes er det en del som lykkes, noe denne kommentaren i Tech Crunch minner oss om. De skriver blant annet:

"Better Place is just the latest casualty in the ongoing shakeout of greentech startups that emerged to much enthusiasm — and often huge funding rounds — in the mid- to late- aughts but are now hitting hard times or closing altogether. Venture capital firms such as Kleiner Perkins that had invested significant resources in the greentech wave just a few years back are now changing course. But the good news of shakeouts is that along with the many losers, there are winners too — where Fisker Automotive has stumbled, Tesla Motors has soared. Energy efficiency and battery technology is as important as ever, but it seems that Better Place just didn’t have what it takes to win in the end."