lørdag 25. mai 2013

Bortgjemte musikalske perler (16)

Bedre enn dette blir det ikke. Og jeg må innrømme at frem til 2009 trodde jeg Joakim Thåström hadde passert toppen musikalsk da Imperiet gikk i oppløsning i 1988. Jeg var klar over at han hadde laget noen soloalbum etterpå, men fikk inntrykk av at det var noe retningsløse og masete greier. Men inspirert av en positiv plateanmeldelse kjøpte jeg albumet "Kärlek är for dom" i 2009 og syntes den var veldig bra. Og i 2012 kom "Beväpna er med vingar" som er minst like bra.

I fjor sommer var jeg også  på konsert med Thåström på Operataket. Og jeg tror faktisk han i motsetning til 70- og 80-tallshelter flest er blitt bedre. Selv om han alltid har vært god live har han aldri vært så bra som nå, for eksempel når han her synger "Ingen Neråtsång" live i 2012:



Disse legendariske livekonsertene i Norden de siste årene har heldigvis resultert i en live-CD og en DVD som heter Som Jordgubbarna Smakade som kom nå i vinter. Den er vel verdt å høre på, kanskje det beste Thåström noen gang har gitt ut.

Men også samle-CDen Be-Bop-A-Lula Hela Jävla Dan 1989-2009 fra 2009 er meget bra. Her er sanger fra hele solokarrièren (og jeg er enig med Egon Holstad i Nordlys om at sangene også blir bedre og bedre). Denne finnes også i en utgave med bonus live CD, men da uten de aller siste låtene fra albumet som kom i 2012. Jeg kommer nok tilbake til han her på bloggen om ikke så alt for lenge. for hos Thåström finnes det en hel del flere bortgjemte musikalske perler, både i det han gjorde i gamle dager og i det han har gjort de siste årene,.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar