Silje Vallestad pitcher bSafe |
Arenaen var Rosewood Sand Hill i Menlo Park, et eksklusivt hotell og populært lunsjsted midt i selve hjertet av Silicon Valley. Sand Hill Road er kjent som stedet der en oppsiktsvekkende stor andel av verdens venturekapital forvaltes. Her er det store formuer, men det er folk det ikke er så enkelt å få avtalt et møte med. Derfor fungerte kronprinsparet helt strålende som døråpner og trekkplaster. Selv steinrike venturekapitalister er nysgjerrige på ekte europeiske kronprinser og kronprinsesser.
De norske gründerne som stod på scenen var kjempedyktige. Ikke fordi de nødvendigvis er født sånn, men fordi de har trent intensivt på å bli gode "pitchere" på engelsk i TINC-programmet. Erfaringsmessig er mange norske entreprenører fremragende teknologer, men dårlige selgere. De kan fortelle alt om det tekniske, men sliter med å forklare hvilket problem produktet skal løse for kunden. Og de sliter med å fatte seg i korthet, og forklare alt det viktigste på to minutter. Derfor var det herlig å se hvordan treningen disse selskapene får på Innovation House har hatt effekt.
Mest kjent i media av de som stod på scenen var Silje Vallestad i Bipper som presenterte bSafe, en app som gjør at du kan tilkalle hjelp hvis du havner i en farlig situasjon. Silje har åpenbart et medfødt PR-gen, så hun har allerede sikret seg mye medieomtale og drahjelp fra kjendiser i USA. På scenen stod også Rolf Assev fra We Want To Know. Han presenterte matte-appen Dragobox, et pedagogisk verktøy som allerede har fått en del presseomtale i Norge, men som også burde har store muligheter globalt. De hadde også med seg en morsom video som vakte begeistring.
I tillegg fikk vi høre om Highcharts JS, et utrolig kult verktøy for å presentere tall og statistikk på websider, laget av Highsoft Solutions. en bedrift med hovedkontor i Vik i Sogn og Fjordane. Dette er et produkt som ikke er så spektakulært og medievennlig som et par av de andre, men når det gjelder markedspotensiale tror jeg de har et minst like stort muligheter. Dette er dessuten en bedrift som allerede har store internasjonale kunder og som tjener penger.
I tillegg fikk vi høre fra Shipping Cluster, en nettverksplattform for å gjøre transaksjoner i shipping, Listnerd, et verktøy for å dele listene dine med andre, Changetech, programvare som bruker psykologisk fagkunnsakp til å få til endring av adferd for å fremme for eksempel helse eller kosthold, og Making View, som utvikler fremtidens 360 graders videoteknologi og som fikk bra med mediedekning både hjemme i Norge og i USA, med helt unik drahjelp fra kronprinsparet.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar