torsdag 10. september 2009

Solheim på joggetur i Abidjan

At Abidjan er i Vest Afrika husket jeg, men jeg må innrømme at jeg hadde glemt at det er i Elfenbenskysten. I følge Wikipedia er dette den tredje største fransktalende byen i verden. Men saken er i hvert fall den at Erik Solheim har vært på joggetur der, noe først Dagens Næringsliv og så Jan Arild Snoen i Minerva har fanget opp. Solheim forklarer:

"Den mest ekstreme joggeturen jeg har hatt var i Abidjan på Elfenbenskysten. Da fant sikkerhetsvaktene ut at de skulle sperre av halve motorveien for at jeg skulle jogget. Det var i tillegg rushtid, så motorveien var proppfull av biler og jeg fikk sinte blikk og tilrop. Men jeg hadde blålys foran og bak, jeg, så det gikk greit."

Det må ha vært litt av et syn å se Erik Solheim joggende på en stengt motorvei i en kortesje med blålys foran og bak. Nå er ikke Erik Solheim spesielt pampete av natur. Men man må nok ha et visst ego for å dra på joggetur på motorveien i Abidjan. Og i hvert fall en viss sans for tanken til George Orwell om at alle dyr er like, men at noen dyr er likere enn andre.