Disse 50 tiltakene for Kunnskapslandet Norge er laget av kunnskaps- og teknologibedrifter som er medlemmer i Abelia. Det ble blant annet gjort sammen med en del sentrale norske politikere fra alle partiene på Abelias sommerkonferanse i juni i år.
Etter at dokumentet ble ferdig ble det sendt til alle partiene ved starten av valgkampen. Og flere av partiene har sagt at de er enige i de fleste tiltakene. For eksempel har noen av SV stortingskandidater slått fast at de støtter 40 av de 50 tiltakene. Inga Marte Thorkildsen sa til Sandefjords Blad under valgkampen at:
Det gir jo et visst håp om at flere at disse tiltakene for kunnskapssamfunnet vil finne veien inn Regjeringens plattform for neste fireårsperiode. Dokumentet er delt i tre tiltaksområder: Det er tiltak for å fremme innovasjon og skape fremtidens næringsliv. For det andre er det tiltak for å styrke kvaliteten på utdanning og forskning. Og det er for det tredje tiltak for å skape en modernisert og samspillende offentlig sektor.
Summen av satsinger på disse områdene vi avgjøre hvordan Norge klarer overgangen til å bli et kunnskapsland som mestrer raskere endringstakt og mer global konkurranse. Det betyr selvsagt også mye hvilke personer som får hvilke posisjoner i en ny regjering. Men selv de dyktigste statsråder trenger en ambisiøs plattform å jobbe ut fra.
Et herlig dokument. Konkrete og gode forslag. Takk.
SvarSlettMange gode innspill, men jeg reagerte spesielt på et forslag:
SvarSlettArbeidsgiveravgiften skal reduseres.
Hvordan kan Abelia forsvare å svekke folketrygdens allerede underfinansierte inntektsgrunnlag?
Hei Sebastian og takk for spørsmål. Abelia har ingen planer om å svekke folketrygdens inntekter. Det er mange måter å sørge for at statens samlede skatte- og avgiftsinntekter opprettholdes (jeg kan jo nevne moms, miljøavgifter,eiendomsskatt osv.), hvis man er opptatt av det.
SvarSlettNår vi tar opp arbeidsgiveravgiften spesielt er det to grunner til det: 1) vi er generelt tilhengere av en vridning der arbeid (som vi må oppmuntre) beskattes lavere og forbruk beskattes høyere (blant annet av miljøhensyn). 2)det er problematisk med skatter som kreves inn helt uavhengig av om bedriften tjener penger eller ikke, som formueskatt og arbeidsgiveravgift. Særlig små nyetablerte bedrifter som ikke tjener penger enda og derfor ikke er i skatteposisjon merker en høy arbeidsgiveravgift.
En mulig modell kan være å redusere arbeidsgiveravgiften en periode for slike små og nyetablerte bedrifter.