I dag skriver Mashable om "Top 5 Business Blogging Mistakes - and How to Avoid Them". Jeg tror ut fra egen erfaring med blogg at dette er ganske fornuftige råd. Kortutgaven er vel omtrent slik:
Mistake #2: Not Blogging Regularly. En blogg som ikke oppdateres regelmessig vil ikke fungere særlig godt. Skal man bygge en tilstedeværelse på nettet der man samtaler med sine kunder og samarbeidspartnere er det viktig å ha noe å si. Og det må man gjøre minst et par ganger i uken. Ellers vil det aldri bygge seg opp noe særlig trafikk. For å få til dette over tid kan det være lurt å ikke bare være avhengig av en inspirert enkeltperson, men høre om det er flere i virksomhetene som har gode ideer til hva man kan formidle og som vil være med å finne fram til stoff som kan brukes. Det blir sårbart hvis man overlater alt til en enkelt blogger.
Mistake #4: Making New Content Hard to Discover. Bloggen må være lett å finne. Man må i hvert fall lenke til den fra hjemmesiden sin, slik Veidekke gjør fra sin hjemmeside til konsernsjef Terje Venolds blogg. Men i tillegg bør man sørge for å reklamere for bloggen på visittkort, på epost-signaturer, via Twitter og i virksomhetens publikasjoner og presentasjoner. Man må tilby en RSS feed. Og fordi en stadig større del av trafikken på web kommer via søkemotorer, er det viktig å skrive overskrifter og artikler slik at bloggen inneholder nøkkelordene som gjør at den kommer høyt oppe når noen søker etter deg eller virksomheten din.
Mistake #5: Expecting Too Much, Too Soon. Blogging er ikke en kort spurt, men et maratonløp. Man skal være der lenge. Og det tar naturligvis litt tid å få en krets av regelmessige besøkende, så det er helt naturlig at det oppleves som om ingen er der de første ukene. Derfor anbefaler Mashable at man i hvert fall skriver regelmessig i et år før man evaluerer om det hele er verdt innsatsen.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar