lørdag 1. august 2009

Ny bloggdesign

Etter snart et år som blogger på en av standardmalene til Blogger, har jeg i økende grad blitt rastløs i forhold til å prøve noe nytt. Min gamle layout var litt for smal og hadde bare plass til en spalte med lenker og innmatinger på siden av en ganske smal tekst. Så jeg har lett etter noe med bedre plass uten å bli uoversiktlig.

Og så er jo en designforandring litt morsomt i seg selv. Og det er massevis av nettsteder der ut med gratis maler man kan bruke. Både for Wordpress og Blogger (jeg har inntrykk av at det er laget mest for Wordpress, men en del av dette er konvertert til Blogger i etterkant).

Tankekorset når man skal gå løs på noe slikt er selvsagt redselen for at man mister masse av de fine "widgetene" og innmatingene, eller enda verre at man mister alle de gamle innleggene sine. Så hvordan gjør man det hvis man vil endre design på bloggen?

Det første og viktigste er å finne en layout man liker. Det er tonnevis med ulike layouts der ute, enten man lager fotoblogg, rosablogg eller musikkblogg. Det meste er fargerikt og ganske mye er glorete. Jeg falt for noen ganske enkle templates fra Pocket Blogger Templates. Når man finner det man liker er det bare å laste ned filen til egen pc.

Så er det litt jobb. Det andre man bør gjøre er å ta backup av den gamle malen, i tilfelle det skjærer seg og man må gå tilbake. Det er også lurt å ta backup av xml-innholdet i "widgets" man har i sidefeltene, som lenkelister, blogglister, tellere, twitterinnmatinger, facebookprofil osv. Mye av dette skal i prinspippet virke også i ny mal hvis de ulike modulene har samme navn som før, men det er litt krevende å det riktig, så backup er uansett lurt.

Trinn tre er litt pirkete og handler om å finne "widgetene" i sidefeltet inne i selve den gamle layout-hovedfilen og kopiere disse xml-snuttene inn i en tekstfil eller i en testblogg bygget på den nye malen for å sjekke at de fungerer. Her er en oppskrift på hvordan man gjør det. Det ser litt krevende ut, men det gikk faktisk langt bedre enn ventet. Jeg laget en testblogg basert på mine gamle widgeter (uten innholdet, for det ligger ikke i layoutfilen, men navn, id og utforming er beskrevet). Så flyttet jeg rundt på elementene til jeg fikk den rekkefølgen jeg ville ha. Og rekkefølgen kan man jo også endre i etterkant.

Trinn fire er å ta vekk den gamle layoutfilen fra bloggen og erstatte den med den nye og modifiserte malen fra testbloggen. Og så holde pusten. Jeg synes det gikk ganske bra og er fornøyd med resultatet.

Oppdatering 02.08.09 12:30: Etterhvert som jeg har flikket og ordnet og sett på hva som finnes ute på nettet av designmaler, har det også gått opp for meg at det er forskjell på blogglayout og bakgrunnsmal. Jeg har endret min layout (template), som er det som styrer selve bloggområdet, inkludert spalter, sidefelt, overskrifter, tekstfarge, fonter osv. Det som er enda enklere å endre er bakgrunnen som er rundt bloggen (og bak for de som har en hvit/gjennomsiktig farge, de kan oppnå store endringer i design ved å bare skrifte ut bakgrunnen sin). Det gjør man ved å rett og slett klippe en liten kodesnutt og lime inn i en html/java-boks i et sidefelt, og vips så har man en ny design. Ingen risiko for å miste noe. Her er noen bakgrunnsmaler fra The Cutest Blog on the Block, og enkle beskrivelser av hvordan man gjør det.

6 kommentarer :

  1. Flott design det. Tror nesten ikke jeg har sett alternativt design på blogger før.

    SvarSlett
  2. Jeg likte det nye designet bedre. Etterhvert synes jeg at det har dukket opp mange fine Blogger-maler. Før var det bare Wordpress som var alternativ for de som virkelig ønsket alternative templates.

    Forhåpentligvis (og sannsynligvis) blir det enda lettere å tilpasse Blogger-malene fremover.

    SvarSlett
  3. Veldig fint bloggdesign!

    SvarSlett
  4. Flott, takk for info. Ble nesten litt inspirert nå.

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

    Jeg driver fortsatt og flytter litt på ting. Det har for eksempel gått opp for meg at det også er mulig å skifte bakgrunnen (deg som er rund/bak bloggen) på en langt enklere måte enn selve layouten på bloggen. For eksempel: http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds.html Det kan jo også være aktuelt for en del av de som kjører på standardmalene til blogger

    SvarSlett