søndag 23. august 2009

Helen Keller og hennes lærer på YouTube


Noen har for første gang lastet opp et filmklipp til YouTube der døvblinde Helen Keller og hennes lærer Anne Sullivan forklarer hvordan de utviklet en metode som gjorde at Helen Keller kunne kommunisere med verden rundt. Det sies at klippet er fra 1930, og siden Anne Sullivan døde i 1936 må det i hvert fall være fra tidlig på 30-tallet. Det er etter hvert mange generasjoner som har lest om, lært om og blitt inspirert av Helen Keller og hennes lærer. Derfor er det sterkt å se hovedpersonene på YouTube på egen PC (tips via Boing Boing og Open Culture).

3 kommentarer :

  1. Vi fikk lest boka om Helen Keller for oss i 2. eller 3.klasse i lunchpausene, og jeg husker den fortsatt godt. Artig å se dem på ordentelig.

    Over til et helt annet emne. Jeg lurer litt på om du har lest mitt svar på din (http://oljefondettilbistand.wordpress.com/2009/06/14/anmeldelse-fra-paul-chaffey/) og Vox Populi (http://oljefondettilbistand.wordpress.com/2009/06/29/vox-populinor-knut-johannessen-anmelder/) sin anmeldelse - og om det kan ha fått deg på bedre tanker. Jeg tenker da spesielt på hva jeg skrev i slutten av svaret på Vox Populis anmeldelse:

    "Selv hvis man er uenig i at bistand virker (og ikke kommer på bedre tanker etter å ha lest kapittel to fra boken min) burde man være enig i at det finnes drøssevis av formål vi kan bruke oljefondet på som vil utrette langt mer for menneskeheten enn å dekke fremtidige pensjoner i et av verdens rikeste land.

    Å håpe på at Vox Populi vil begynne å dele mine tanker om bistand er kanskje overopptimistisk, men hva med å i det minste mene at oljefondet burde gå til et formål hvor målet er å hjelpe hele menneskeheten?"


    Hvordan ville du stilt deg til å feks. bruke oljefondet til forskning? Eller å bruke det på former for bistand som vi alle er enige om at virker, men som ikke er blitt skalert opp på grunn av manglende støtte - og på den måten hjelpe et antall mennesker som tilsvarer Norges befolkning mange ganger til å få bedre liv, redde et antall menneskeliv tilsvarende Norges befolkning mange ganger og bidra til utvikling i de fattige landene?

    Mvh Tor

    SvarSlett
  2. Hei Tor, og takk for kommentar. Veldig imponert fortsatt av hvordan du bruker sosiale medier i din markedsføring av boken din (og ideen bak).

    Når det gjelder saken mener jeg akkurat det samme fortsatt, slik jeg beskrev i bloggen tidligere i år: http://paulchaffey.blogspot.com/2009/06/hvordan-bruke-sosiale-medier-til-selge.html

    Et forskningsfond har vi forøvrig allerede i Norge. Det bør økes i årene som kommer. Men det fungerer akkurat som oljefondet gjør, man bruker avkastningen på forskning og utvikling. Derfor bør også dette fondet bygges opp og ikke tappes for penger.

    SvarSlett
  3. Jeg hadde håpet at en intelligent person som deg ville innse at argumentene dine mot å bruke oljefondet på bistand ikke holder mål. Og jeg har ikke gitt opp enda :)

    Såvidt jeg forstår det går forskningsfondets penger kun til forskning i Norge. I så fall er grensen for hvor mye penger man får brukt på fornuftig vis en del lavere enn verdiene av oljefondet og fremtidige oljeinntekter. Jeg hadde sett for meg noe som ligner mer på (men ikke på alle måter er likt) det arbeidet kavli-fondet gjør innenfor forskning. Men det er bare en av mange gode ideer. Å finne et formål som vil gavne menneskeheten mange titalls eller hundretalls (minst) så mye som å finansiere fremtidige pensjoner i Norge burde på ingen måte være utfordrende.

    SvarSlett