mandag 31. oktober 2011

Er du en digital vinner?

Jeg ble nettopp gjort oppmerksom på at Telenor skal dele ut sin Digital Winner prize for 2011 på en konferansemiddag 22. november og at fristen for å melde seg på som kandidat er 10. november. Det betyr at det legges opp til et svært effektivt juryarbeid når alle forslagene er kommet inn. Og at det haster med å melde inn forslag, noe som kan gjøres her.

Telenor Digital Winner Prize i den formen den skal deles ut i år er en sammenslåing av to priser som har vært delt ut tidligere, den årlige Telenor Nordic Research and Innovation Prize og en tidligere versjon av Telenor Digital Winner Prize som ble delt ut i 2008. Her kan man se hvem som er med i juryen og her kan man se kriteriene juryen skal ha som utgangspunkt når den skal finne en vinner. Her er det med andre ord mulig å høste både ære og berømmelse og en pengepremie for de innovative.

Prisen skal deles ut av Kristin Skogen Lund under konferansen Digitale Medier 2011 22-23. november på Telenor Expo, en konferanse som også har mye annet spennende på programmet. Overordnet handler det om mediebransjens brutale møte med det digitale og hvilke innovasjonsstrategier ulike aktører i og utenfor den tradisjonelle mediebransjen, internasjonalt og i Norge, velger for å få fast grunn under føttene når alt er i endring. Et av høydepunktene blir nok Arianna Huffington via live video fra Los Angeles, og deretter en paneldebatt med Huffington, Rolv-Erik Ryssdal i Schibsted og Thor Gjermund Eriksen i A-Pressen om nyhetsmedienes fremtid.

På programmet disse to dagene er også foredrag av personer med ansvar for forskning og utvikling i internasjonale medieflaggskip som BBC og New York Times (ja, de har faktisk forsknings og utviklingsavdelinger), innovative hardwareutviklere som legger de nye teknologiske premissene som Samsung og Cisco og noen av de mest spennnende software og tjenesteleverandørene som på ulike måter er i ferd med å forandre mediekonsumet vårt, bedrifter som Facebook, Google, Aspiro og Spotify. Dette er aktører om på ulike måter sørger for at det ikke er noen andre bransjer der konsekvensene av digitaliseringen er så omfattende akkurat nå som i mediebransjen.

Alle som lurer på om det er de nyankomne i bransjen som nå er i ferd med å ta over eller om de tradisjonelle medieaktørene har strategier som gjør at de vil beherske overgangen til nye forretningsmodeller og nye teknologiplattformer, kan nok ha stor glede av å få med seg denne konferansen.