torsdag 22. august 2013

Ravn Studio vant NHOs nyskapingspris

NHOs nyskapingspris er en pris som henger høyt. Det er en nasjonal konkurranse der NHOs regionorganisasjoner aktivt bidrar til å finne gode lokale kandidater som blir vurdert av en høyst kompetent nasjonal jury. Juryen finner først frem til tre finalister og deretter en til en verdig vinner. Ofte er vinneren en liten innovativ bedrift knyttet til en av de dominerende næringsklyngene i Norge, energi, sjømat eller maritim. Men i år var det en bedrift i en helt annen bransje som ble kåret til vinner.

Ravn Studio AS fra Drammen fikk overrakt NHOs nyskapingspris fra Kristin Skogen Lund onsdag kveld, på Småtinget, NHOs store møteplass der små og mellomstorebedrifter møter stortingspolitikere og -kandidater. Ravn Studio driver med utvikling av spill til alle de store plattformene, inkludert Nintento DS og Wii, Sony Playstation og PSP, Microsoft Xbox og Apples nettbrett. Dette er veldig imponerende med tanke på at de er 15 ansatte og gjør hele utviklingsjobben i Norge når de lager populære spill som Vennebyen, Kaptain Sabeltann, Pippi Langstrømpe Vinter i Blåfjell og Knerten gifter seg. De lager ikke bare spill for barn basert på kjente filmer og tv-serier heller, men har også flere titler ute i det globale markedet.

Det som også verdt å merke seg at Ravn Studio er startet  og ledet av to kvinnelige gründere, Stine Wærn som er daglig leder og Tinka Town som er kreativ leder. Veldig gledelig når vi vet at dette fremdeles er en temmelig mannsdominert bransje, og forhåpentligvis til inspirasjon for mange andre med en drøm om å bli gründer. Juryen bestod av Thomas Heyrrdahl fra NHOs utvalg for mindre bedrifter, Johan H. Andresen, konsernsjef i Ferd, og Mariann Ødegård som leder Kjeller Innovasjon. I sin begrunnelse for vaget av Ravn Studio skrev de:

"I en tøff konkurranse med fremadstormende og interessante bedrifter i hele Norge har juryen kåret en svært spennende vinner av NHOs Nyskapingspris for 2013. Vinneren har vist en imponerende evne til nytekning og positiv resultatutvikling. Bedriften har utviklet gjennomtenkte produkter for salg i et globalt marked. Vinneren har evnet å ta risiko og stått på for å skape nye innovasjoner i et segment hvor det er viktig å være en god rollemodell for kommende generasjoner."