http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2013/08/daily-chart-4 |
The Economist har hentet tallene sine fra en rapport fra StatCounter som heter The Internet Wars Report - winners and losers. Den ser på markedsandelene til de ulike aktørene i flere av markedene som har med internett å gjøre, blant annet weblesere. Det man fort ser at midten av 90-tallet er nærmest steinalder og at fem år også er fryktelig lang tid.
Den nettleseren som nå er klart størst er Google Chrome, en nettleser som ble lansert for fem år siden, i 2008, som har en markedsandel på over 40 prosent. Microsofts Internet Explorer, som raskt utkonkurrerte Netscape på 90-tallet og kom i stadig nye versjoner, holdt fast på ledelsen til 2012, men har møtt stadig mer konkurranse, først fra Firefox og deretter også fra Chrome. Også gruppen "others" er i bra vekst og har passert 10 prosent. Den samlegruppen består av både Apples Safari og Opera.
Når det gjelder nettleserne som brukes på mobiltelefonene og nettbrettene som er koblet til internett leder Androids forhåndsinstallerte nettleser klart foran Safari og Opera. Her har ikke Chrome på langt nær samme sterke posisjon som på pc, men den er på rask vei opp fra et nivå på omtrent null for et år siden. Rapporten viser at både i USA og UK er det Safari som dominerer stort, så når Android er størst globalt handler det særlig om Asia.
En annen interessant statistikk i denne rapporten viser hvilke operativsystemer som er i bruk på de dingsene som er koblet til internett og som ikke er mobiler (stasjonære, laptop og nettbrett). Til tross for at Microsoft har lansert Windows 8 nylig har denne en markedsandel på bare 6 prosent foreløpig. Det er omtrent samme nivå som Windows Vista og Apples iOS. Klart størst med 52 prosent andel av brukerne er Windows 7. Og en klar nummer to, sikkert ganske overraskende for mange, er Windows XP, et operativsystem som kom helt tilbake i august 2001, men som var en stor og forbausende langvarig suksess.
Rapporten har også noen andre statistikker, blant annet for mest brukte søkemotor (Google), mest brukte sosiale medier (Facebook) og mest brukte operativsystem på mobiltelefon (Android). Ingen store overraskelser der, men det er nå likevel interessant å se hvordan det bare i løpet av et år kan skje ganske store endringer.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar