mandag 30. august 2010

Ny Kindle levert på døren i kveld

De er ganske raske, folkene hos Amazon. En ebok er raskest, den bruker under et minutt på reisen. En fysisk pakke fra USA bruker litt lengre tid, gjerne et par-tre dager. Men plutselig i kveld var det en mann fra UPS på døren med min nye Kindle, forhåndsbestilt i slutten av juli. I løpet av dagen i dag så jeg på Twitter at et par entusiaster hadde fått pakke, så jeg begynte jo å bli litt rastløs. Men heldigvis jobber de sent i pakkebransjen. så nå er jeg lykkelig eier av enda en Kindle, denne gangen er fargen svart, og den har både 3G og WiFi.

På bildet til høyre ser man Cathrine og Marianne beundre det nye vidunderet rett etter at det ankom og ble koblet til strømforsyningen (som er en standard micro USB kontakt, så jeg kan bruke samme lader som til mobiltelefonen). Etter en lading skal den holde i hele fire uker. Det er ganske imponerende. Jeg kommer tilbake med mer erfaringer etter hvert, men to ting slår en helt umiddelbart i forhold til min tidligere innkjøpte hvite annengenerasjons Kindle.

For det første er den veldig liten og lett. Mindre enn den forrige. Det vil si, skjermen er like stor, men det som er rundt er krympet i størrelse, så hele dingsen er mindre enn en paperback. Veldig praktisk å ta med seg på tur. Det andre man legger merke til er at kontrasten på skjermen er enda bedre (også dokumentert av Eirik Newth på Twitter i dag). Nå var jeg veldig fornøyd med forrige generasjons Kindle også, jeg synes den var minst like  behagelig å lese som en papirbok. Men det er gjort ytterligere forbedringer. Og fordi du også kan regulere skriftstørrelse, linjeavstand og ord per linje, er det store muligheter for individtilpasning her. Jeg må bare gjenta min store bekymring for hva de egentlig driver med i norsk bokbransje for tiden. Å ikke være til stede på denne plattformen er temmelig hasardiøst. 

1 kommentar :

  1. Vi heiser flagget for norske e-bøker! Hva skal vi med alt papiret?

    SvarSlett