onsdag 7. april 2010

Rosabloggerne tar skattedebatten

Når man ser de høye lesertallene til noen av de såkalte rosabloggerne blir man lett imponert, men kanskje også litt forbauset. Noen jenter fra 14-årsalderen og litt oppover, som stort sett skriver om seg selv, klærne sine, festene og vennene, har lesertall som i følge Nettavisens liste over de 100 største bloggene er betydelig høyere enn mange av lokalavisene i Norge.

I følge blogg.no og blogglisten.no har 14 år gamle Emilie "Voe" Nereng over 70 000 lesere pr dag, men også bloggere som Ida Wulff og Ulrikke Lund har etablert seg som skriveføre bloggere med svært høy trafikk. Mange følger dem og mange skriver kommentarer. Fordi disse bloggene er proppfulle av reklame, får man tro at det gir bra med inntekter til den som skriver. Ganske imponerende å bygge opp næringsvirksomhet basert på at man skriver om det man holder på med.

Men så er det tydeligvis slik i denne bransjen at de mest populære rosabloggerne får tilsendt produkter i posten fra ulike leverandører av klær, sminke og andre varer, i håp om at de skal bli omtalt. De kaller det "gaver", men fordi ingen gir bort varene sine til tenåringer uten at de oppnår noe med det, er det ikke helt unaturlig at skattemyndighetene i følge Dagbladet interesserer seg for saken og forlanger at inntekt i form av varer eller tjenester blir innrapportert som lønn. Et prinsipp jeg tror de fleste skjønner. Det ville jo føre til mye rar avlønning om man kunne få en ferietur, bil. sykkel eller en pc i "gave" fra arbeidsgiver og slippe skatt på den måten.

Men blant rosabloggere har dette med skatt på "gaver" tydeligvis slått ned som en bombe. Ida Wulff er rystet og har tatt opp saken i bloggen sin:

"Visste dere at hvis dere er på et arrangement og mottar en goodiebag med et blad, en lipgloss og en flaske vann, så skal dere i følge reglene skatte av det? For meg vitner dette om ren, norsk grådighet. Jeg betaler av og til 40.000 kroner i skatt og moms per måned, og at jeg i tillegg skal betale skatt hvis jeg mottar en shampoo i posten kjenner jeg at dette begynner å irritere meg litt."


Det er litt vanskelig å skjønne hva hun mener med moms her, det er noe alle betaler hver gang vi kjøper noe. Når det gjelder skatt så kan man vel kanskje innvende at folk som betaler 40 000 kroner i måneden i skatt har en ganske hyggelig inntekt. Men la nå det ligge. Det mest fascinerende er at det er kommet 93 kommentarene til dette innlegget (så langt) og nesten alle kommentatorene gir støtte til kampen mot skattlegging av rosabloggernes gaver. Noen gullkorn fra rosabloggernes skattedebatt:

Nora: "Det høres jo helt tragisk ut hvis du og andre store bloggere må betale skatt for det der! :O Og.. Ingen andre betaler for å motta gratis gaver i posten, så hvorfor må man gjøre det bare fordi man får mer pga en blogg? Og som du sier: Du får dem ofte for å skrive om det på bloggen, såeh.. Er helt på ditt parti i den saken hvertfal! :)"

Jada: "Tåpelig at det må skattes av gavene/produktene dere får… Om noen sender de til dere fordi DE vl det - bør heller de skatte av det.. Uansett så trodde jeg man kunne motta gaver for en viss sum uten å skatte for det?!?! 100.000 eller noe sånt???!!!"


Karoline: "Jeg synest Norge legger seg borti alt for mye. Altså dere får SPONSET ting, sponsing skal jo ikke skattes? Da må vell alle idrettslag og skoler betale skatt for ting de får SPONSET ? Norge blir bare grådigere og grådigere for hvert år! Snart må vi vell betale for å gå ut døra."

Ingvild Oline: "Jeg synes det er helt idiotisk at bloggere skal måtte skatte for gaver.. Det er jo ikke en inntektskilde. Så kan man jo snakke formueskatt, da..men jeg må ærlig innrømme at jeg synes formueskatten er litt hull i huet det og."

Ida: "Dette er helt nytt for meg, og når jeg leser det blir jeg helt sjokket. Hvis man må skatte for gaver må man jo betale for det. Betale for en gave! Det går ikke an å skatte en halv sjampo liksom. Helt idiotisk."

Og så er det omkring 90 innlegg til, stort sett i samme sjanger, men der en og annen enslig røst prøver å forklare hvorfor "gaver" fra bedrifter er skattepliktig. Hysterisk morsom skattedebatt i forhold til den som foregår på Stortinget. Men den kan kanskje tyde på at skattemyndighetene må jobbe litt mer for å nå fram til alle med noen av de grunnleggende prinsippene og begrepene i skattesystemet vårt.

Oppdatering 17. april 2010: VG Dine penger skriver nå at Skatteetaten har tatt tak i behovet for mer informasjon om skattereglene hos en del bloggere som blir sponset. Det er lagt ut litt enkel og klargjørende informasjon om inntekter fra blogging på Skatteetatens nettsider, i form av spørsmål/svar om blogg og skatt. Det er positivt at de har fanget opp kunnskapsbehovet og reagert så raskt.