tirsdag 24. august 2010

Over halve Norge på Facebook hver uke

TNS Gallup/NRK Beta
TNS Gallup undersøker hvert kvartal befolkningens internettvaner i den såkalte InterBuss-undersøkelsen. Det er ganske spennende å følge utviklingen over tid. Som jeg skrev her på bloggen for en stund siden, basert på tall fra SSBs Mediebarometer, er den store trenden at sosiale nettsteder overtar for epost som de tjenestene vi bruker mest tid på på internett. Og det er Facebook som er den store vinneren. NRK Beta skrev for noen dager siden, basert på tallene fra TNS Gallup, at vi bruker 108 minutter på internett hver dag og at 30 av minuttene brukes på Facebook. Hele 62 prosent av befolkningen er innom Facebook i løpet av en uke. Det er en dobling fra 2008.

Hvis vi ser på andre sosiale medier er det bare YouTube som er i nærheten av Facebook når det gjelder ukentlige besøkstall (Wikipedia som er tatt med i oversikten har omtrent samme ukentlige besøkstall som YouTube, men er vel strengt tatt et oppslagsverk for de fleste, og ikke et sosialt nettsted). 45 prosent av oss er innom YouTube hver uke, ganske utrolig når man tenker på at det bare er fem år siden første gang en video ble lagt ut på YouTube (den heter "Me at the zoo"). Twitter er i ferd med å stabilisere seg på rundt seks prosent ukentlige brukere, omtrent en tidel av Facebook. Gamle storheter som Myspace og Nettby er enda mindre. Og Second Life som var så hypet for tre-fire år siden at vi snakket om web 3.0 har omtrent ikke registrert trafikk i det hele tatt.

Tallene her bekreftes av den rangeringen nettstedet Alexa har over de største nettstedene som besøkes av norske brukere, selv om måten man måler på er helt forskjellig. Her er også Facebook blitt størst, foran google.no, google.com og You Tube, med VG på en femteplass og Finn.no på sjetteplass. Det man skal huske på i denne måten å rangere er at den måler antall treff og ikke hvor lang tid brukerne er på nettstedet. For Google er det ikke noe poeng av brukerne blir lenge, det er bedre om de klikker raskt på utgående lenker, men kommer ofte tilbake. Alexas rangering har også Windows Live, Yahoo og MSN høyt oppe på listen, noe som har sammenheng med at mange bruker Yahoo eller Hotmail til nettbasert epost, og at mange bruker Microsofts søkemotor fra et vindu i nettleseren.

Hva betyr så disse tallene for bedrifter som skal lage sin strategi for sosiale medier? Det mest opplagte svaret tror jeg er at bedrifter som er opptatt av å være der befolkningen befinner seg må være på Facebook og YouTube. Vi vil nok se at mange flere virksomheter tar konsekvensene av dette i tiden som kommer. Ikke ved at de lar være å ha en blogg eller legger ned kontoen på Twitter. Men for mange vil nok Facebooksiden være en slags felles portal der innhold fra indre kilder, inkludert video, bilder og blogg, mates inn og der folk kan kommentere og diskutere.