søndag 28. juli 2013

Dingser på reise (5): iPad mini

Petter på stranden med iPad mini
Ja, jeg kjøpte en iPad da den kom. Min dragning mot nye dingser til både jobb- og underholdningformål gjorde at jeg måtte det. Men jeg var ikke blant de mest euforiske som mente at den introduserte en ny tidsregning, ganske enkelt fordi jeg var litt i tvil om hva jeg kom til å bruke den til. Jeg hadde jo allerede en Kindle til å lese bøker og en laptop til å gjøre alt det andre, særlig alt det som krever tastatur.

Når både første iPad og en senere iPad har blitt liggende mest hjemme og sjelden blitt med på reise er det imidlertid av litt andre grunner enn det jeg var i tvil om da den kom. Jeg synes nemlig en iPad er helt glimrende på mange viktige områder, særlig til å lese aviser, tidsskrifter, dokumenter med grafer og bilder, men også til å surfe nettet, se nett-TV, spille spill og mye annet.

Derfor har jeg nesten sluttet helt med å lese aviser og tidsskrifter på papir, fordi jeg har digitalt abonnement på blant annet The Economist, Dagens Næringsliv, Aftenposten, Financial Times, New York Times, Rolling Stone Magazine, Harvard Business Review og Fast Company. En iPad er den klart beste måten å lese denne type innhold og det sparer verden for mye papir. Den gir deg også tilgang til mye godt (og ofte billig) lesestoff jeg ikke ville brukt tid på å finne frem til på den gamle måten.

At den til tross for disse viktige egenskapene ikke ble med på reise skyldes vekten. Når laptop og smarttelefon alltid er med og en Kindle pleier å bli med på jobbreiser og ferier, har det blitt litt for mye med en stor iPad i tillegg. Dessuten synes jeg den er litt for tung å holde i en hånd, noe som begrenser bruksområdene litt. Det å ligge og lese blir spesielt tungvint med en stor iPad. Den store iPaden fikk derfor en rolle som ligner på den en bokhylle eller TV i stuen har, som et nytte- og underholdningstilbud alle i familien har tilgang til, men ikke noe man tar med seg ut på tur.

Svaret på dette uløste behovet kom på slutten av 2012 og heter iPad Mini. Jeg kjøpte en nå i vår og har på kort tid opplevd at jeg bruker den langt oftere enn den gamle iPaden. Den er mye lettere (308 gram mot 652 gram), lett å holde med en hånd og mye mer praktisk å ta med seg. Man skulle kanskje tro at en betydelig mindre skjerm ville gjøre aviser, tidsskrifter og dokumenter vanskeligere å håndtere, men jeg opplever faktisk ingen stor ulempe med dette. Store ting måtte jo uansett krympes for å få plass på en iPad.

Det som er viktigere er at den fortsatt er så mye større enn skjermen på en smarttelefon at det blir en helt annen og mer behagelig opplevelse å lese et blad eller en avis. En fordel med en litt mindre skjerm er at batteriet holder mye lenger, i hvert fall opplever jeg at det er slik. Når man er på reise er det stor forskjell på noe som holder i 3-4 timer mellom hver lading og noe som holder en hel dag.

I vår familie har vi også en viktig tilleggsbegrunnelse for å ha ikke bare en, men to iPad mini. Det var min sønn Petter som var den første i familien som var den stolte eier av en iPad mini da han fikk en til jul i fjor. Petter er multifunksjonshemmet og har en hel del spesielle utfordringer som andre ikke har, men noe av det han er veldig glad i å gjøre både hjemme og på ferieturer er å se på filmer og høre på musikk. Særlig det med filmer har opp gjennom årene vært en liten ferieutfordring og vi har både slitt ut mange DVD-plater (de får lett riper) og små bærbare DVD-spillere med innebygget skjerm som har vært med på tur.

De bærbare DVD-spillerne hans hadde en del mekaniske deler og var aldri særlig glad i verken sandstrender eller en bruker som gjerne ville skifte film ofte. Det å dra med seg 10-15 dvd-plater på stranden er jo også litt upraktisk. En mye bedre løsning enn bærbar DVD-spiller kom for noen år siden i form av iPod Touch. Den er ypperlig til å ha all musikken sin på og kan også brukes til å se filmer man har lagret der, men det må innrømmes at det kan være litt krevende å se en hel film på en så liten skjerm utendørs i solen.

Derfor er iPad Mini blitt en viktig del av Petters liv. Hjemme er han blant annet aktiv også på PC og Apple TV , men på reise er iPad Mini blitt helt sentral. Her har han filmbiblioteket sitt og musikken sin. Han ser på bilder og tar også noen bilder selv. Er det tilgang til et bra trådløst nett liker han å bruke Netflix, finne videoer på YouTube, søke på Google og spille spill, men nett er ikke noe som alltid er tilgjengelig hverken på hyttetur eller i syden, så det er viktig å legge opp ting slik at man ikke er avhengig av nettilgang for å holde på med det man vil gjøre

Både Petters og min iPad mini er uten 3G. Jeg vurderte det, behovet er noen ganger der for å koble seg til mobilnettet for komme på nett, Men jeg har jo en 4G-miniruter som brettene kan kobles til via Wifi. Da er et eget SIM-kort i hver iPad unødvendig og dyrt. Petter sin iPad mini er den med størst lagringskapasitet fordi han bruker den til film og musikk som må ligge lagret lokalt. Jeg bruker den mest til innhold og tjenester som ligger i nettskyen og har derfor en modell med litt mindre lagringsplass. Musikken min tar derimot større plass enn det som finnes på en iPad mini, men den er på en iPod Classic, en dings jeg må komme tilbake og fortelle om i et senere innlegg.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar