tirsdag 7. juni 2011

Abelia med ny logo og visuell profil

Etter ti år med samme visuelle profil i form av websider, logo, powerpointmaler, farger, fonter og annet som hører hjemme i en virksomhets visuelle ansikt utad, var det på tide å gjøre en total makeover. Ti år er ganske lang tid, og selv om websidene til Abelia har vært modernisert et par ganger rent teknisk, var det på tide med en mer grunnleggende fornyelse av hele profilen.

Den nye hjemmesiden til Abelia er her. Ikke bare er farger og design endret, som en vil se er websidene også organisert på en helt annen måte enn tidligere. I stedet for å fylle forsiden med masse nyhetssaker er det viktigste å  gjøre det lett å finne frem til de tjenestene medlemmene trenger, de personene man ønsker kontakt med og de arrangementene lesere vi vite mer om. Nyheter blir ikke helt borte fra førstesiden, men vi tror at sosiale medier og nyhetsbrev er viktigere kanaler for fortløpende oppdateringer om hva Abelia holder på med. Det er derfor lenker til Abelia på Facebook, Twitter og YouTube, lenke til denne bloggen på forsiden. Det er også mulig å melde seg på nyhetsbrev på epost eller abonnere på RRS-feed.

Vi har skrevet litt mer om prosessen bak den visuelle moderniseringen. Mange har bidratt, og mest sentral og prosjektleder for det hele i Abelia har vært Hege Guttormsen. Tank Design står bak logo, visuell profil og design av websider. Fox Data og NHO Servicepartner har stått på for å få websidene til å fungere som de skal til rett tid. I tillegg har vi gjort en grundig jobb for å oppdatere og bytte ut presentasjoner, trykksaker og annet materiell som profilerer Abelia.

Jeg er veldig fornøyd med den nye visuelle profilen og flotte nye websider. Selve logoen er veldig forskjellig fra den gamle og er formet av sirkler og streker, noe som kan gi assosiasjoner til matematikk og teknologi. Første gang jeg så den tenkte jeg at dette kommer til å gå bra, men at det vil gå litt tid før jeg venner meg til den. Men tilvenningen har gått raskere. Etter at logo og websider bare har vært oppe i bare noen dager føles den veldig riktig og er allerede innarbeidet for min del. Det blir morsomt å bruke mulighetene den nye profilen gir i presentasjoner og andre utadrettede sammenhenger i tiden som kommer.

2 kommentarer :

  1. Gratulerer med nye nettsider! Som organisasjon for kunnskapsbedrifter bør det stillast ekstra store krav til Abelia her.

    Eg synest font-typen er lite heldig, både for brødtekst ingress. Heller ikkje overskrifter på relaterte artiklar er heilt heldige (kva slags relasjonar? ).

    Ein annan ting som er viktig å ta omsyn til i desse dagar, er den nye diskrimineringslova og § 11 om universell utforming:

    " Nye IKT-løsninger som underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, og som er hovedløsninger rettet mot eller stillet til rådighet for allmennheten, skal være universelt utformet fra og med 1. juli 2011..."

    Meir om den spesielle forskrifta på http://universellutforming.difi.no

    Eg har ikkje sjekka abelia.no og universell utforming, men ein grei stad å starta er Difi sine kvalitetskriterium for gode nettsider (kvalitet.difi.no).

    SvarSlett
  2. @Takk for innspill, Svein. Når det gjelder universell utforming har vi vært veldig opptatt av det i prosessen. Vi kommer til å skrive noe mer om dette på webben etter hvert. Tror vi har alt på plass i forhold til lov og regelverk på området, men tar gjerne innspill hvis noen ser noe som kan forbedres.

    SvarSlett