søndag 26. juni 2011

Flukten fra Nettby og Myspace

Noen sosiale medier har opplevd helt spektakulære vekstkurver. I perioder har man hatt følelsen av at "alle" man kjenner er der, eller i hvert fall all ungdom. Det eneste som er enda mer spektakulært enn veksten til disse nettsamfunnene er hastigheten på fallet fra toppen. Tiden som går fra alt de gjør blir til gull til alt de gjør blir til gråstein er skremmende kort.

For fire uker siden beskrev Morgenbladet (artikkelen har også funnet veien til nettet) hvordan Nettby gikk fra å være Norges største nettsted med over 800 000 brukere våren 2009 til å bli lagt ned ved utgangen av 2010. I 2010 kranglet VG og Dagbladet om millionbeløp knyttet til rettigheter til kildekode. Det ble gjort verdivurderinger som priset selskapet til 200 millioner kroner på det meste. Bare noen måneder senere var det helt slutt.

Bloomberg Business week har i siste nummer en artikkel om Myspace, et nettsamfunn som har opplevd akkurat det samme, men i enda større målestokk. The Rise and Inglorious Fall of Myspace, handler om hvordan verdens kuleste nettsted ble det minst kule av alle. Jeremy Jackson, en av reality-TV-stjernene som blir sitert i artikkelen sier:

"I tried to cling to Myspace for a long time, hoping that someone there would come up with some idea to keep it alive," says Jackson, 30. "But my assistants and business partners finally beat it into my head that it was a dead horse. It's done. It's a joke. If you do stuff on Myspace, you just look sad."

Myspace inntok den sosiale medietronen da Friendster kollapset, etter å ha blitt uvenner med brukerne sine. Myspace ble kjøpt av Rupert Murdoch for 580 millioner USD i 2005. På toppen i slutten av 2008 er det beregnet at Myspace hadde 76 millioner unike brukere i måneden i bare i USA. I dag er brukertallet halvert og en million nye brukere forsvinner hver måned. Selskapet er til salgs og vil neppe koste i nærheten av det Murdoch betalte i 2005. Spørsmålet er om det kan reddes i det hele tatt.

Fellesnevner for både Nettbys og Myspaces fall er naturligvis Facebook. Facebook er mer ordentlig, et sted der folk opererer med reell identitet, og sjansen for å bli lurt av eldre menn som later som de er småjenter er mye mindre. Men begge artiklene peker på at dette ikke bare handler om Facebook, men om en del bakenforliggende ting i valg av forretningmodeller og hvordan presset for å omgjøre besøk på nettsiden til inntekter kan føre til at man gjør ting med nettsidene som irriterer brukerne. 

Negative brukere av sosiale medier, et fenomen Tor Wallin Andreassen, professor på BI, har blogget om her, kan utløse et voldsomt ras når stemningen først snur. Det er derfor ingen naturlov som sier at Facebook må fortsette å vokse. Basert på erfaringene fra Nettby og Myspace er det mer sannsynlig at det som går raskt opp går enda raskere ned igjen. På den annen side har Facebook nå hatt rikelig mulighet til å lære av andres feil. Kanskje klarer de å håndtere suksessen på en klokere måte.