søndag 10. mai 2009

- I am helping the economy by doing a lot of shopping

- I am helping the economy by doing a lot of shopping.

Det er flere som nå slutter seg til den såkalte "Halvorsen-doktrinen" for hvordan man får fart i en økonomi rammet av finanskrise. Denne ble lansert av finansministeren i VG i november i fjor da hun sa:
 
"- Hvis jeg har vært og handlet, så tar jeg nå en ekstra runde på Karl Johan med ny handlepose, bare for å vise at det er omløp i økonomien."

Sist ute med støtte til denne formen for solidaritetshandlinger er Paris Hilton, verdensberømt shopper, og også kjent som hotellarving, popstjerne og regelmessig gjest i TV2s "Senkveld". Hun har gitt et intervju til et engelske motemagasinet Tatler og tar der til orde for at vi må shoppe for å komme ut av krisen. Akkurat som finansministeren.


"- Jeg er i Australia. Jeg synes det er viktig å hjelpe økonomien, du vet, der ute, over alt i verden."

Det at man ikke bare skal shoppe i eget land er et meget viktig synspunkt som enkelte politikere lett kan glemme. Internasjonal solidaritet i praksis. Og kan man ikke dra på til Australia og hjelpe, kan man i hvert fall dra til Sverige og kjøpe billig kjøtt for å hjelpe svenskene ut av finanskrisen.

Og for ordens skyld: Jeg er også tilhenger av at man shopper. Både i Norge og i utlandet, i butikker og på nett. Det er bra for økonomien. Så har man råd og lyst så må man gjerne shoppe.

1 kommentar :

  1. Noen ganger lurer jeg på hvor SV har lagt klærne sine? Jeg er veldig med på at man skal være med på å redde økonomien.

    Samtidig er det jo mye dobbeltmoralisme å se hos de som tiligere var mest opptatt av bærekraftig utvikling, nå er det tydelig at fokus på økt økonomisk forbruk er viktigere enn fokus på bærekraftighet i det vi gjør. Miljøet og klimaet sitter igjen som den store taperen.

    Det er latterlig å se de tidligere 68-erne nå er blitt gamle og har fått mye penger mellom hendene. Nå er ikke miljøkampen så viktig, det viktigste er ny fet bil annethvert år, ny fet mobiltelefon hvert år osv. Ser vi en klar verdiendring hos de såkalte gammelsosialistene?

    Nei, oppfordringen til dere som leser går på å tenke større, mer visjonært og fremadrettet. Anbefaler på det sterkeste å besøke denne siden: http://www.hundrearsmalene.no/100aar/100aarsTesten

    SvarSlett