søndag 10. mai 2009

- I am helping the economy by doing a lot of shopping

- I am helping the economy by doing a lot of shopping.

Det er flere som nå slutter seg til den såkalte "Halvorsen-doktrinen" for hvordan man får fart i en økonomi rammet av finanskrise. Denne ble lansert av finansministeren i VG i november i fjor da hun sa:
 
"- Hvis jeg har vært og handlet, så tar jeg nå en ekstra runde på Karl Johan med ny handlepose, bare for å vise at det er omløp i økonomien."

Sist ute med støtte til denne formen for solidaritetshandlinger er Paris Hilton, verdensberømt shopper, og også kjent som hotellarving, popstjerne og regelmessig gjest i TV2s "Senkveld". Hun har gitt et intervju til et engelske motemagasinet Tatler og tar der til orde for at vi må shoppe for å komme ut av krisen. Akkurat som finansministeren.


"- Jeg er i Australia. Jeg synes det er viktig å hjelpe økonomien, du vet, der ute, over alt i verden."

Det at man ikke bare skal shoppe i eget land er et meget viktig synspunkt som enkelte politikere lett kan glemme. Internasjonal solidaritet i praksis. Og kan man ikke dra på til Australia og hjelpe, kan man i hvert fall dra til Sverige og kjøpe billig kjøtt for å hjelpe svenskene ut av finanskrisen.

Og for ordens skyld: Jeg er også tilhenger av at man shopper. Både i Norge og i utlandet, i butikker og på nett. Det er bra for økonomien. Så har man råd og lyst så må man gjerne shoppe.