søndag 24. mai 2009

Hvilke partier er mest aktive på Twitter?

Politikeres bruk av sosiale medier begynner å bli spennende. Det skjer nye ting hele tiden, framskyndet av landsmøter og valgkamp. Jeg har tidligere skrevet her om politikeres bruk av blogger. Etter at jeg skrev dette i påsken er det Twitter som har tatt helt av blant politikere. Men kan vi måle hvilke partier som hevder seg best på Twitter? Ja, med litt hjelp av statistikk på hjemmesiden til Twittertinget kan man faktisk finne ut litt om politisk bruk av Twitter.

For hvordan skal man vurdere Twitterbruk? Når man vurderer blogger, også politiske blogger, vil man normalt legge vekt på kvaliteten på innleggene, hvor hyppig det skrives og i hvor stor grad bloggeren har forstått de sosiale sidene ved sosiale medier. Lenker man aktivt til andre på bloggen sin? Svarer man på innlegg? Da konkluderte jeg med at SV og KrF hadde et lite forsprang på bloggingen, med Arbeiderpartiet som en interessant outsider.

(Den bloggvurderingen var for øvrig er noe helt annet enn den avstemningen som foregår på bloggen til Svein Tore Martinsen, og som handler om hvilke politiske blogger som er best. Som en ser så er de aktive politikerne i mindretall i toppen av den konkurransen.)

Twittertinget.no er et eget nettsted laget av IXD og magasinet Ideer (spennende ganske nytt magasin på nett og papir med Nils Petter Nordskar som redaktør). De har samlet twitterfeedene fra alle politikere som twitrer på et felles nettsted slik at vi kan holde oversikt over dem. Det er en jevn strøm av meldinger fra politikere i alle partier. Og i sidefeltet til høyre er det laget statistikk slik at vi kan se hvilke partier som har høyest volum på:

Kriterie 1, antall partitwitrere: Arbeiderpartiet: 124, SV: 40, Høyre: 32, Venstre: 28, Rødt: 14, Senterpartiet: 13, FrP: 9, KrF: 7.

Kriterie 2, hvor mange "tweets": Arbeiderparitet: 11 842, SV: 6346, Høyre: 4539, Venstre: 4528, Rødt: 3131, KrF: 1942, Senterpartiet: 1887, FrP: 187

Kriterie 3, hvor mange "følgere": Arbeiderpartiet: 34 099, Høyre: 10 723, SV: 10 361, Venstre: 5947, Rødt: 3034, SP: 1663, KrF: 1516, FrP: 1226

Det er med andre ord en helt suveren seier til Arbeiderpartiet, mens Hege Ulstein i Dagsavisen åpenbart har rett i at FrPs store suksess skyldes at de er gode på andre ting enn sosiale medier. Direkte kontakt for eksempel. AP og SV på toppen har skrevet tusenvis av meldinger, mens FrPs ni politikere har skrevet totalt 187 "tweets". Selv midt i et landmøte skriver FrP under to prosent av det Arbeiderpartiet gjør på Twitter.

Så man kan kanskje hevde at FrPs suksess beviser at dette med blogging og Twitter ikke er så interessant som the twittering classes vil ha det til. Jeg tror det er en forhastet konklusjon. Når statsminister, statsråder og partiledere kommuniserer direkte med velgere på denne måten betyr det noe. For eksempel betyr det at de tradisjonalle massemedienes rolle som filter blir endret fordi politikere lettere kan føre diskusjonen direkte. Og partienes mindre kjente kandidater og tillitsvalgte får helt andre muligheter til å bli kjent og kommunisere et budskap.

Poenget er bare at dette tar litt tid. Både politikere og velgere må bli mer fortrolige med de nye verktøyene. Når de gjøre det vil norsk politikk være endret for alltid. Og når vi er kommet dit vil FrP ha kopiert Arbeiderpartiet og være blant de beste til å bruke verktøyene til å oppnå økt støtte. Slik de alltid gjør.