søndag 24. mai 2009

Hvilke partier er mest aktive på Twitter?

Politikeres bruk av sosiale medier begynner å bli spennende. Det skjer nye ting hele tiden, framskyndet av landsmøter og valgkamp. Jeg har tidligere skrevet her om politikeres bruk av blogger. Etter at jeg skrev dette i påsken er det Twitter som har tatt helt av blant politikere. Men kan vi måle hvilke partier som hevder seg best på Twitter? Ja, med litt hjelp av statistikk på hjemmesiden til Twittertinget kan man faktisk finne ut litt om politisk bruk av Twitter.

For hvordan skal man vurdere Twitterbruk? Når man vurderer blogger, også politiske blogger, vil man normalt legge vekt på kvaliteten på innleggene, hvor hyppig det skrives og i hvor stor grad bloggeren har forstått de sosiale sidene ved sosiale medier. Lenker man aktivt til andre på bloggen sin? Svarer man på innlegg? Da konkluderte jeg med at SV og KrF hadde et lite forsprang på bloggingen, med Arbeiderpartiet som en interessant outsider.

(Den bloggvurderingen var for øvrig er noe helt annet enn den avstemningen som foregår på bloggen til Svein Tore Martinsen, og som handler om hvilke politiske blogger som er best. Som en ser så er de aktive politikerne i mindretall i toppen av den konkurransen.)

Twittertinget.no er et eget nettsted laget av IXD og magasinet Ideer (spennende ganske nytt magasin på nett og papir med Nils Petter Nordskar som redaktør). De har samlet twitterfeedene fra alle politikere som twitrer på et felles nettsted slik at vi kan holde oversikt over dem. Det er en jevn strøm av meldinger fra politikere i alle partier. Og i sidefeltet til høyre er det laget statistikk slik at vi kan se hvilke partier som har høyest volum på:

Kriterie 1, antall partitwitrere: Arbeiderpartiet: 124, SV: 40, Høyre: 32, Venstre: 28, Rødt: 14, Senterpartiet: 13, FrP: 9, KrF: 7.

Kriterie 2, hvor mange "tweets": Arbeiderparitet: 11 842, SV: 6346, Høyre: 4539, Venstre: 4528, Rødt: 3131, KrF: 1942, Senterpartiet: 1887, FrP: 187

Kriterie 3, hvor mange "følgere": Arbeiderpartiet: 34 099, Høyre: 10 723, SV: 10 361, Venstre: 5947, Rødt: 3034, SP: 1663, KrF: 1516, FrP: 1226

Det er med andre ord en helt suveren seier til Arbeiderpartiet, mens Hege Ulstein i Dagsavisen åpenbart har rett i at FrPs store suksess skyldes at de er gode på andre ting enn sosiale medier. Direkte kontakt for eksempel. AP og SV på toppen har skrevet tusenvis av meldinger, mens FrPs ni politikere har skrevet totalt 187 "tweets". Selv midt i et landmøte skriver FrP under to prosent av det Arbeiderpartiet gjør på Twitter.

Så man kan kanskje hevde at FrPs suksess beviser at dette med blogging og Twitter ikke er så interessant som the twittering classes vil ha det til. Jeg tror det er en forhastet konklusjon. Når statsminister, statsråder og partiledere kommuniserer direkte med velgere på denne måten betyr det noe. For eksempel betyr det at de tradisjonalle massemedienes rolle som filter blir endret fordi politikere lettere kan føre diskusjonen direkte. Og partienes mindre kjente kandidater og tillitsvalgte får helt andre muligheter til å bli kjent og kommunisere et budskap.

Poenget er bare at dette tar litt tid. Både politikere og velgere må bli mer fortrolige med de nye verktøyene. Når de gjøre det vil norsk politikk være endret for alltid. Og når vi er kommet dit vil FrP ha kopiert Arbeiderpartiet og være blant de beste til å bruke verktøyene til å oppnå økt støtte. Slik de alltid gjør.

15 kommentarer :

  1. Artig oversikt, men hva forteller den oss - annet enn at Arbeiderpartiet er gode på kvantitativ kvitring? Uten å vite hva meldingene inneholder (re-tweets, vitser, annet innhold som ikke er relevant til politikk), blir det vanskelig å bedømme. Om 5000 Ap-kvitrere kvitrer med hverandre, vil det også generere store tall - men da spørs det hvordan man skal definere begrepet "best på kvitring".

    Oversikten viser helt sikkert en trend, men jeg tror ikke tiden er inne for å trekke de store konklusjoner.

    SvarSlett
  2. Jeg liker forrestet ordet "tvitring" som norsk variant av "tweet".

    @idaAa

    SvarSlett
  3. Helt enig i dette, Stig Ove. Og som du ser av det jeg skriver så dømmer jeg ikke FrP til noe nederlag fordi de så langt ikke har prioritert sosiale medier. Dette vil definitivt ikke avgjøre noe valg.

    Men når det er sagt tror jeg nok at Arbeiderpartiets høye aktivitet her betyr noe. Jeg synes vi så en del ganske smart bruk av f.eks Twitter lenker til YouTube videoer på APs landsmøte som ble brukt til å markedsføre ulike kandidaters innlegg fra talerstolen.

    SvarSlett
  4. Kirsten Flagstadsøndag, 24 mai, 2009

    Min er faring er at mange politikere bruker twitter som megafon. De forteller hele tida hvor bra partikolleger gjør det, og hvor interessant det er å være et sted. Jeg ønsker politikere som kommuniserer. Show, don't tell! er viktig i politkken såvel som i journalistikken.

    SvarSlett
  5. Tja - statestikk kan brukes til å bevise det meste her i verden. Jeg tror det er bedre å satse på kvalitet kontra kvantitet, også når det gjelder twitter

    SvarSlett
  6. "FrP er ikke like gode på sosiale medier", men kanskje er ikke den typiske FrP-velger en typisk Twitrer heller? Hvem er det politikerne treffer på Twitter? Er det lettere for Ap og SV å finne sine potensielle velgere her enn det er for FrP?

    SvarSlett
  7. Godt innlegg. Jeg tror også, som enkelte andre er inne på, at sosiale medier (og twitter) har liten/begrenset betydning i årets valgkamp. Potensialet derimot er enormt. Fordi man kan nå "alle". Problemet er, til tross for en raskt økende velgergruppe som bruker disse verktøyene til sin politiske orientering, så er vi en elite (i den forstand at flertall ikke bruker sosiale medier aktivt på denne måten).

    Men kanskje man når viktige normsendere (ikke minst journalister) og at det dermed har en relativt stor kraft, men da fortsatt gjennom filtre, og ikke direkte, slik det ofte poengteres. for å gjenta:

    Det at man potensielt kan nå mange velgere direkte, betyr ikke at man nødvendigvis gjør det.

    Så derfor er også sluttpoenget meget godt, og det vil jeg trekke frem (svakt omformulert):

    Når politikere og velgere blir langt mer fortrolige med de nye verktøyene vil norsk politikk være endret for alltid.

    SvarSlett
  8. Det har skjedd en helt enorm utvikling i bruk av Twitter her i Norge bare de siste 4-6 månedene, og det er ingen tvil om at journalister og bloggere bruker dette verktøyet aktivt - både til å spre og innhente informasjon.

    2007 var Facebook-året. 2009 blir Twitter-året.

    Jeg tror summen av et partis satsing på sosiale medier vil gi en merkbar gevinst på litt sikt.

    Ellers er det jo viktig å understreke at man jo må ha et salgbart politisk budskap. Obama hadde det med sin Change-kampanje. Han vant ikke valget fordi han brukte sosiale medier. Han vant valget fordi han traff folk følelsesmessig med sitt politiske budskap. De sosiale mediene hjalp til med å forsterke dette budskapet.

    SvarSlett
  9. Godt innlegg, Chaffey! Og jeg tror at digitale medier får betydning ved valget. Kanskje det kan bety +/- 3 prosent hvis et parti og dets fremtredende medlemmer er flinke til å tvitre eller er aktive på Fjesboka. Hadia Tajik har vært den mest positive overrraskelsen for meg, hittil.

    SvarSlett
  10. Bra innlegg Chaffey,
    Enig at dette kan bli noe overfladisk statistikk. Vi jobber nå med en helt egen statistikkside på Twittertinget.no som sier noe om forholdet antall Twittere og antall tweets samt daglig aktivitet og replys. Det kommer også en egen side for dialog (reply) slik at en kan enklere holde oversikt over de faktiske samtalene. Mener dette kombinert med temavisning (#) kan synliggjøre og øke effekten av twitter som kanal for våre ”tvitrepolitikere”

    SvarSlett
  11. Bra innlegg. Men IGJEN snakker vi om Twitter og sosiale medier som fenomen. Synes debatten går litt på tomgang.

    Har sagt det før, og sier det igjen: Twitter er genialt og morsomt, men blir neppe en politisk beveger før Hvermansen blir med på det. Og ennå er det langt dit.

    SvarSlett
  12. Twittertinget er ikke veldig relevant. Har noen ganger tipset om minst 20 andre KrFere som bruker twitter, men de kommer aldri med.

    SvarSlett
  13. @ Filip Rygg
    Takk for din tilbakemelding. Vi har gitt admintilgang til Krfs webmaster for godkjenning av Twittere (kvalitetssikring). Regner med listen din med tips kommer inn om kort tid.

    SvarSlett
  14. Er vi virkelig interessert i om Helga Pedersen skriver en tale akkurat nå, eller å få vite at Jens gleder seg til Senkveld? Hvis vedkommende politiker ikke allerede er genuint engasjert via sosiale medier og forstår at de ikke er reklamekanaler, men kommunikajonskanaler, tviler jeg på at det vil hjelpe på stemmetallet til en politiker å opprette en "kul" twitterkonto fire uker før valget. Så får vi i mediene være litt tøffe mot kandidatene og ikke bare skrive panegyrisk om at de har skjønt hvordan man åpner en Facebook-konto.

    Spennende at noen prøver å kartlegge politisk tvitring og lage system i kaoset - blir interessant å følge!

    SvarSlett
  15. Vi tester ut mer utfyllende statistikk. http://www.twittertinget.no/stats Har du gode ideer på hva som kan være interessant å sammenligne?

    SvarSlett