Bilen går på hydrogen og kjørte en strekning på 1236 kilometer med en mengde drifstoff som tilsvarer en liter bensin. Det er Teknisk Ukeblad som kommer med gladnyheten nå i kveld:
"Med brenselcellebilen DNV Fuel Fighter klarte NTNU-laget bragden å kjøre 1.246 kilometer omregnet til et forbruk på en liter bensin.Dermed knuste de den gamle verdensrekorden i Urban Concept-klassen som var på 848 kilometer.
Men det holdt hardt for drivstoffkjemperne. De hadde store problemer både torsdag og fredag, med henholdsvis hydrogentilførselen og overoppheting av det elektroniske styringssystemet. Derfor hadde laget kun én siste sjanse på å kvalifisere seg, det vil si kjøre sju gyldige runder.Derfor var det mange følelser i sving hos laget på paddocken da sjåføren, franske Emilie Vallee, rullet forsiktig inn til mål og rekord. – Nå skal vi feire med middag hos hovedsponsoren vår, DNV."
Det er bare å gratulere både laget, NTNU og sponsor DNV med denne fantastiske prestasjonen i en tøff internasjonal konkurranse. Og som ikke det var nok vant biodrivstoffbilen fra Høyskolen i Østfold designprisen i konkurransen.
DNV Fuel Fighter har for øvrig en egen hjemmeside der de har oppdatert fortløpende i løpet av konkurransene de siste dagene. Stemningen der er ganske høy.
Oppdatert 10.05 kl 09:55: Jeg ser på pressemeldingene som er sendt ut fra arrangøren at det er etablert fem nye rekorder og at DNV Fuel Fighter har satt to av disse. Ikke bare har den rekorden som er nevnt over for lengste kjørelengde på en liter drivstoff. Den har også satt rekord i lavt CO2-forbruk (alle klasser) med 2,6 gram CO2 pr km.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar