tirsdag 5. mai 2009

En mini-TV revolusjon

I det stille skjer det i disse dager en spennende nyskaping på TV-fronten. På NRK Beta kunne vi i dag lese at:

"Norges mobil-TV (NMTV) sine DMB-sendarar vert i desse dagar installerte i fire master rundt Oslo. KB Mast utfører sjølve installasjonen for Paneda som byggjer DMB-nettet. Via DMB kjem NRK, TV 2 og Viasat til å sende ulike TV-kanalar som før sommaren lanserast under namnet MiniTV."

I første omgang er det Oslo-området som skal dekkes med mobil TV fra sendere på Tryvann, Kolsås, Røverkollen og Ekeberg. Og dette skal skje allerede i løpet av mai. Akkurat hvordan programpakken skal se ut er litt vanskelig å si. På hjemmesiden til NMTV står det ikke stort, men det står i hvert fall at det er ni kanaler i første omgang og at både NRK, TV2 og Viasat er med.

NRK Beta skriver litt om senderutstyret som er utplassert de siste dagene og om DMB-riggen (servere og annet utstyr) de har fått i hus. Og medieterminalene fra Cowon som kan ta inn de nye mini-TV signalene er allerede i salg hos Komplett og andre forhandlere. De kan brukes til mye mer enn å se mini-TV, men noen av terminalene er allerede klargjort for å ta inn mini-TV, blant annet fordi standarden DMB også brukes i Korea. (Oppdatering 06.05: Teknisk Ukeblad har testet kvaliteten på sendingene med en Cowon-boks, og er fornøyd).

Vi er midt inne i en tid med store endringer i medievaner og mye fokus på nye nettbaserte sosiale medier. Endringene påvirker ikke bare aviser, men også TV-bruk. Derfor er det vanskelig å spå om mini-TV blir en suksess. For to år siden trodde jeg at bakkenettet til Riks TV ville bli en suksess på mobile terminaler, kanskje særlig på bærbare PCer. Slik gikk det ikke, for det forutsatte at man får kjøpt godkjente USB-pinner som kan ta imot og dekryptere TV-signalet. Men noe godkjent mottaksutstyr for PCer finnes ikke hos Riks TV. Man kan ta inn NRK via en USB-antenne til PC fordi NRK er ukryptert. Men NRK sender jo uansett gratis nett-TV, så det er ikke noe stort poeng. 

Og derfor er vel mobil TV-toget gått for Riks TV. Parabol og kabel egner seg naturligvis ikke for mobilt TV-mottak. Så da skal vel kampen om mobil TV stå mellom to plattformer: mini-TV via de nye DBM-senderne og internett til mobilen via 3G-nettet. Det skulle ikke forundre meg om det er plass til begge deler.

3 kommentarer :

  1. Det skulle forundre meg mye om DMB noengang blir utbredt. Jeg mener behovet for live-tv på mobil er begrenset til sport, nyheter og et fåtall arrangementer. Det er bedre å fokusere på en infrastruktur som kan dekke alle behov.

    DMB er en dyr og meningsløs investering.

    SvarSlett
  2. Jeg er testa DMB i går med en liten USB-dings jeg har til PCen. Virka ganske greit, men vil nok tro at bildekvaliteten er bedre på en liten 3"-skjerm enn oppblåst på en PC-skjerm. DMB sender jo bare i 320 x 240 punkter noe som ikke er allverden, men holder for små skjermer.

    ---
    Jeg ser også at du fant hjemmesida til Norges Mobil TV. Den fant ikke jeg da jeg skreiv om saken i går. Men mitt blogginnlegg er nå oppdatert med lenke til NMTV side. Takk for at du hadde den.

    SvarSlett
  3. Jeg tror DMB blir utbredt. Har testet det med min Cowon D2, og er strålende fornøyd. Kan til og med gjøre opptak av sendingene.

    Men det frister å oppgradere til Cowon S9 eller Cowon O2 for å få større skjerm.

    Bare en uke til lansering :-)

    SvarSlett