Wall Street Journal, eid av Rupert Murdochs News Corp og USAs nest største avis, har i hvert fall tenkt å prøve. De skal senere i år lansere en løsning der de tar betalt for enkeltartikler på nett. Financial Times skriver:
I tillegg har både News Corp og Thomson Reuters sagt at de kommer til å begynne å ta betalt for tjenester de leverer på iPhone plattformen. Flere mediehus inkludert Thomson Reuters ser også på måter de kan levere et bedre produkt til Amazons Kindle, og ta godt betalt for det. Her er en liste over de 37 avisene som i dag er tilgjengelige som abonnementsaviser på Kindle.
Dette skjer samtidig som den amerikanske kongressen har høringer om den kriserammede avisindustrien. John Kerry leder høringen og har i en ganske oppsiktsvekkende uttalelse sagt at de må vurdere om avisbransjen skal få noen unntak fra anti-trust lovgivningen. I følge Financial Times:
Aviser er en utrydningstruet art sier Kerry og har vel dessverre rett i det. Men det ser ikke ut som Rupert Murdoch har tenkt å la seg utrydde.
Det er ikke utenkelig at WSJ kan tjene penger på dette (akademiske tidsskrifter har lenge vist at det er mulig å tjene godt på elektronisk publisering), spørsmålet er om denne fagavisens erfaringer vil ha en vesentlig overføringsverdi til pressen som helhet.
SvarSlettMed andre ord: det kan være en farbar vei for WSJ, mens NYT sannsynligvis må finne andre løsninger. Det er mulig at vi nå ser konturene av en fremtid der de tre store betalingsmodellene i mediebransjen - annonser, abonnement og lisens/statsstøtte - fragmenteres til et rikt mangfold av forretningsmodeller med basis i svært ulike plattformer.
Det blir en beinhard omstilling for produsentene (bare spør de mange ansatte i kriserammede aviser), men på sikt er det vanskelig å se for seg at vi ikke vil få mange spennende løsninger i et marked som tross alt er preget av stadig høyere utdannelse og inntekt.