mandag 11. mai 2009

WSJ innfører mikrobetaling på nett

Papiraviser koster stadig mer penger, men opplaget stuper. Mens nettavisene vokser uten å tjene på langt nær like mye. Rekker avisene å finne en forretningsmodell de kan tjene penger på før hele bransjen blir utslettet?

Wall Street Journal, eid av Rupert Murdochs News Corp og USAs nest største avis, har i hvert fall tenkt å prøve. De skal senere i år lansere en løsning der de tar betalt for enkeltartikler på nett. Financial Times skriver:

"News Corp is planning to introduce micro-payments for individual articles and premium subscriptions to the Wall Street Journal’s website this year, in a milestone in the news industry’s race to find better online business models." A sophisticated micro-payments service” will launch this autumn, Robert Thomson, editor-in-chief of Dow Jones and managing editor of the Journal, told the Financial Times. The move will position the Journal as the first big newspaper title to adopt a model many are cautiously studying as they seek to reduce their dependence on plunging advertising revenues."

I tillegg har både News Corp og Thomson Reuters sagt at de kommer til å begynne å ta betalt for tjenester de leverer på iPhone plattformen. Flere mediehus inkludert Thomson Reuters ser også på måter de kan levere et bedre produkt til Amazons Kindle, og ta godt betalt for det. Her er en liste over de 37 avisene som i dag er tilgjengelige som abonnementsaviser på Kindle.

Dette skjer samtidig som den amerikanske kongressen har høringer om den kriserammede avisindustrien. John Kerry leder høringen og har i en ganske oppsiktsvekkende uttalelse sagt at de må vurdere om avisbransjen skal få noen unntak fra anti-trust lovgivningen. I følge Financial Times:

"It comes as John Kerry, the senator leading congressional hearings on the future of journalism, told the FT it was conceivable that publishers could be given limited exemption from antitrust laws to discuss online models. Mr Kerry said lawmakers would not allow publishers to create hurdles to competition, but said newspapers looked like “an endangered species”.

Aviser er en utrydningstruet art sier Kerry og har vel dessverre rett i det. Men det ser ikke ut som Rupert Murdoch har tenkt å la seg utrydde.

1 kommentar :

  1. Det er ikke utenkelig at WSJ kan tjene penger på dette (akademiske tidsskrifter har lenge vist at det er mulig å tjene godt på elektronisk publisering), spørsmålet er om denne fagavisens erfaringer vil ha en vesentlig overføringsverdi til pressen som helhet.

    Med andre ord: det kan være en farbar vei for WSJ, mens NYT sannsynligvis må finne andre løsninger. Det er mulig at vi nå ser konturene av en fremtid der de tre store betalingsmodellene i mediebransjen - annonser, abonnement og lisens/statsstøtte - fragmenteres til et rikt mangfold av forretningsmodeller med basis i svært ulike plattformer.

    Det blir en beinhard omstilling for produsentene (bare spør de mange ansatte i kriserammede aviser), men på sikt er det vanskelig å se for seg at vi ikke vil få mange spennende løsninger i et marked som tross alt er preget av stadig høyere utdannelse og inntekt.

    SvarSlett