The Daily Show With Jon Stewart | M - Th 11p / 10c | |||
Twitter Frenzy | ||||
|
Hva er det egentlig Twitter kan brukes til? Noe nyttig? Jon Stewart har en av de mer morsomme beskrivelsene av hva alle de nye nettverksverktøyene gjør med oss. Men når Jens fra og med i går er på Twitter må det jo være viktig. Jens Stoltenberg sin twitterside er her. Erna har allerede vært der en stund.
Uten at det er noen sammenheng, har også Abelia kommet på Twitter i dag (sjekk den elegante designen Hege har laget for Abelia). Dessuten har Rune Foshaug, Inge Jan Henjesand, Øystein Mjelve, Hege Guttormsen og jeg etablert oss på Twitter. Inspirert av erfarne web 2.0 folk som Hilde Widerøe Wibe og Terje Wold som har misjonert en stund om hvor nyttig og viktig dette er.
Jeg tror aldri en ny kommunikasjonsteknologi har vokst så raskt noen gang i historen som Twitter gjør akkurat nå. Og da sammenligner vi med ting som radio, tv, telefon, internett, e-post, mobiltelefon og facebook. Veksttakten fra februar i fjor til februar i år er på 1382 prosent. Nå er selvsagt både Facebook og MySpace veldig mye større i antall brukere fortsatt, men jeg har på følelsen at det kommer til å skje mye mer her.
Og denne veksten er vel noe av problemet også. For Twitter mangler en forretningsmodell. De tar ikke betalt fra kundene og har heller ingen annen identifiserbar inntektsmodell. Og da kan den formidable suksessen være begynnelsen på slutten hvis de ikke finner på noe lurt snart. Her er noen refleksjoner om veien videre for Twitter.
Begynte å bruke Twitter for noen måneder siden og er blitt ganske avhengig. For meg er det en bra måte å følge med på hva mine kolleager jobber med, hvilke problemer de har, geniale nettressurser de linker til, osv. Siden jeg jobber i et konsulentselskap og arbeider for det meste ute hos kunder så er det også en fin måte å bli bedre kjent med kollegaer og hva som interesserer de privat.
SvarSlettEllers er jo noe av den virkelige kraften i Twitter det at det faktisk er en tempcheck på hva som skjer i verden. Lurer man f.eks. på hvordan et nytt produkt, tv-program, konsert eller nyhet blir mottatt i verdens befolkning så er det bare å søke etter dette på twitter. En kollega av meg har f.eks. laget en nettside som analyserer innhold i twitter og fremstille hvilke følelser folk utrykker rundt et spesielt ord eller produkt, ganske spennende saker!
Det tredje aspektet som jeg synes er ganske fascinerende er hvordan man kan følge mer eller mindre kjente personer, eks politikere, og dermed få et bedre innblikk i hva de jobber med, hvordan de jobber og hva som opptar de. Bra for demokratiet!
Uansett, velkommen til Twitter Chaffey!
Hilsen http://twitter.com/chwlund
når det gjelder forretningsmodell så sliter de vel litt med å finne en riktig og naturlig måte å tjene penger på. Men det er verdt å huske på at mange av de store web 2.0 nettstedene de siste årene, f.eks. youtube, ikke tjente penger før de faktisk ble kjøpt opp. Dette kan vel også være strategien til Twitter. Bygge opp en solid brukerbase og så selge. Noe av det spektakulere med Twitter er at de såvidt jeg vet bare har en håndfull programmerere (ca 20 sist jeg hørte) til å holde siten og tjenestene i gang. De har bygget opp en smidig, lite komplisert og kostnadseffektiv it-arkitektur som gjør at de ikke trenger å ha mange teknologer ansatt. Blir spennende å se hvem som eventuelt kjøper de opp, facebook var jo ute og prøvde seg for litt siden!
SvarSlett