Noen vil huske at sist det skjedde noe virkelig stort i konsollkampen var på slutten av 2006 da Nintendo kom på markedet med Wii, en maskin med langsommere prosessor og grafikkort enn Playstation 3 og slett ikke like gode muligheter for onlinespill, og likevel knuste de konkurrentene. Fordi de hadde det kuleste og mest innovative brukergrensesnittet. En maskin som hele familien kunne bruke. Eller som Forbes skriver om Nintedos utfordring nå:
"Nintendo's job is simple: Stay on top. Just three years ago, the game company's president, Satoru Iwata, came to San Francisco to offer some of the first details of a mysterious new gaming console, dubbed "Revolution." The console, later renamed Wii, went on sale in late 2006, and the rest is history. Nintendo has sold more than 50 million of the consoles, blasting past Sony and Microsoft just as the duo seemed on the verge of pushing Nintendo into irrelevance. Nintendo is now Japan's second-most valuable company."
Selv brukte jeg hele romjula i 2006 til å lete etter en Nintendo Wii og hadde flaks. Mange måte vente i ukevis. Og siden har salget bare økt i takt med at nye varianter av Super Mario har kommet ut. Den har i dag solgt mer enn dobbelt så mye som PS3 (men fortsatt under halvparten av PS2).
Men denne uken er det vist fram noe helt nytt som i følge Dagbladet er "spillenes framtid". En liten dings og en tjeneste som heter OnLive som kommer senere i år. Der man ikke eier en konsoll og ikke kjøper spill i butikken, men der spill streames via det ultraraske bredbåndet ditt via en liten dings og direkte til din tv. Uten behov for hardware som konsoll eller pc og uten spill på plastskiver.
Det er jo ingen tvil om at det logikk i dette. Spillindustrien går samme vei som musikk og filmbransjen. I hvert fall hvis spillprodusentene vil selge spill på denne måten. "OnLive could threaten Xbox, PS3, and Wii" skriver de i cnet.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar