Seattle er en by som er litt større enn Oslo og befinner seg i Washington som er en del større enn Norge. Avisen er en nummer to-avis som har hatt et papiropplag på rundt 120 000, noe som er på størrelse med Dagbladet her i Norge. Og som plasserte Seattle P-I som en av topp 100- avisene i USA.
Det blir lagt merke til av andre medier når en tradisjonsrik papiravis med en historie på 146 år bestemmer seg for å satse utelukkende på nettavis. New York Times (som selv sliter ganske kraftig for tiden) skriver:
Jeg synes det er litt rart at vi ikke har sett mer av dette tidligere. Kanskje det ikke var nok med en internettrevolusjon, vi trengte en finanskrise i tillegg. Så langt i år er to aviser på topp 100 listen i USA borte. Rocky Mountain News fra Denver med et opplag på 250 000 aviser la ned i februar. Jeg tror dette bare er begynnelsen på noe som kommer til å skje fort og kan komme til å bli vedig mye større. I så måte er det interessant å lese Helge Øgrims refleksjoner om hva en bærekraftig avisstrategi kan være for Dagbladet.
Den mest diskuterte oppsummeringsartikkelen om avisdød siste ukene har vært denne av Clay Shirky.
SvarSlettClay Shirky: Newspapers and Thinking the Unthinkable
http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/
"It makes increasingly less sense even to talk about a publishing industry, because the core problem publishing solves — the incredible difficulty, complexity, and expense of making something available to the public — has stopped being a problem...Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism. For a century, the imperatives to strengthen journalism and to strengthen newspapers have been so tightly wound as to be indistinguishable. That’s been a fine accident to have, but when that accident stops, as it is stopping before our eyes, we’re going to need lots of other ways to strengthen journalism instead."