tirsdag 17. mars 2009

Legger ned papiravis - satser på nett

Bildet til venstre er en historisk avisforside fra i dag. Det er forsiden til siste utgave av The Seattle Post-Intelligencer som kommer ut på papir. De har holdt på siden 1863, men etter 17. mars 2009 blir det fortsatt avis, men ikke på papir. Heretter blir det bare www.seattlepi.com.

Seattle er en by som er litt større enn Oslo og befinner seg i Washington som er en del større enn Norge. Avisen er en nummer to-avis som har hatt et papiropplag på rundt 120 000, noe som er på størrelse med Dagbladet her i Norge. Og som plasserte Seattle P-I som en av topp 100- avisene i USA.

Det blir lagt merke til av andre medier når en tradisjonsrik papiravis med en historie på 146 år bestemmer seg for å satse utelukkende på nettavis. New York Times (som selv sliter ganske kraftig for tiden) skriver:

"And the way The P-I is changing might hint at a path for future newspaper closings. To some extent, in shifting its business model, it will enter a new realm of competition. It will compete not just with the print-and-ink Times, but also with an established local news Web siteCrosscut.com, a much smaller nonprofit organization that focuses on the Northwest. The move shows how some newspapers, in the future, may not vanish but move the battle from print to the digital arena."

Jeg synes det er litt rart at vi ikke har sett mer av dette tidligere.  Kanskje det ikke var nok med en internettrevolusjon, vi trengte en finanskrise i tillegg. Så langt i år er to aviser på topp 100 listen i USA borte. Rocky Mountain News fra Denver med et opplag på 250 000 aviser la ned i februar. Jeg tror dette bare er begynnelsen på noe som kommer til å skje fort og kan komme til å bli vedig mye større. I så måte er det interessant å lese Helge Øgrims refleksjoner om hva en bærekraftig avisstrategi kan være for Dagbladet.

1 kommentar :

  1. Den mest diskuterte oppsummeringsartikkelen om avisdød siste ukene har vært denne av Clay Shirky.

    Clay Shirky: Newspapers and Thinking the Unthinkable
    http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/

    "It makes increasingly less sense even to talk about a publishing industry, because the core problem publishing solves — the incredible difficulty, complexity, and expense of making something available to the public — has stopped being a problem...Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism. For a century, the imperatives to strengthen journalism and to strengthen newspapers have been so tightly wound as to be indistinguishable. That’s been a fine accident to have, but when that accident stops, as it is stopping before our eyes, we’re going to need lots of other ways to strengthen journalism instead."

    SvarSlett