lørdag 18. juli 2015

Lang musikk til lange feriedager (29)

Jeg har hatt en sommertradisjon her på bloggen der jeg har blogget om "Lang musikk på lange feriedager". Reglene mine for denne sjangeren sier at det må være "box sets" eller fleralbumsutgivelser med omkring 40 sanger, men gjerne flere. Om det er samleplater med greatest hits, artistens samlede verker, rariteter eller tidligere ikke-utgitte ting spiller ingen rolle. Poenget er at innholdet må holde en dag på en iPod på en badestrand, enten den tilbringes i et sommervarmt Norge eller et sted lengre sør.

Først ute i denne serien sommeren 2009 var Weird tales of the Ramones. Så har det senere vært ytterligere 27 bidrag som er listet opp nederst i denne bloggposten. Noe sier meg at dette med å samle på musikkfiler kanskje nærmer seg slutten. I 2009 fantes allerede Spotify, men skulle du på en badestrand eller ut på tur var det gode argumenter for en tradisjonell iPod. Jeg har fortsatt en iPod Classic (som ikke lenger er i salg), men nå som internett er over alt, og selv Apple har begynt med streamingtjeneste som konkurrerer med deres egen kjøpemusikk, er det ikke samme behov for å fylle opp med digitale box-sets som før.

Men jeg har ikke tenkt å gi meg helt enda. Noen slike store samlealbum gir en glimrende mulighet til å få oversikt over artister og band med lange karrièrer, men som man av en eller annen grunn gikk glipp av da det stod på. Et slikt band er engelske Prefab Sprout, som har mange album på samvittigheten, men som jeg ikke har noe nært forhold til annet enn at jeg tror jeg har hørt noen låter på 80-tallet, men at det ikke gjort noe spesielt inntrykk da. For å finne ut om Prefab Sprout bare er litt mer avansert "heismusikk" eller om det er noe det virkelig er verdt å fordype seg i, er samlingen "The Collection" et meget godt sted å begynne. Den kom i 1999, først i UK der den ble utgitt som "The 38 Carat Collection" og har 38 låter  fra første singel i 1982 og til ut 90-tallet.

Sjangermessig er Prefab Sprout lett og svevende popmusikk, med innslag av jazz og soul, og noen ganger helt en slags rolig lounge-musikk. På nettstedet AllMusic.com ser jeg at de også bruker begrepet "Sophisti-pop" og beskriver Prefab Sprout som sjangermessig beslektet med band som Simply Red, Everything but the girl og the Style Council. Ikke den musikken jeg har pleid å høre mest på, men jeg synes Prefab Sprout er vel verdt og høre på og definitiv ikke enkel "heismusikk", Tvert imot er dette et band som holder høy kvalitet og tydeligvis likte å leke med og blande ulike sjangere.

Rent rekkefølgemessig er det slik at "The Collection" er delt i to deler der de 19 første sangene er sanger som er utgitt på singel i UK og de 19 siste er sanger hentet fra albumene. Ikke overraskende er det flest høydepunkter på første del, med sanger som "Lions in my own garden", "When love breaks down", "Faron Young", "Cars and girls" og "The king of rock'n'roll". Men også andre del med sanger som "Pearly gates" og "Jesse James bolero" er verdt å høre på. Og selv om jeg ikke akkurat er blitt noen ekspert vet jeg i hvert fall mye mer om Prefab Sprout enn jeg visste fra før,

Tidligere episoder i serien "Lang musikk til lange feriedager":

1. RamonesWeird tales of the Ramones
2. The Pogues: Just look the straight in the eyes and say... Poguemahone.
3. The Smashing Pumpkins: Rarities and b-sides
4. The Clash: Clash on Broadway
5. Johnny Cash: Cash Unearthed
6. Abba: The Albums
7. David Bowie: The Platinum Collection
8. Siouxsie and the Banshees: Siouxsie and the Banshees at the BBC
9. Echo and the Bunnymen: Crystal days
10. The Cure: Join the dots
11. Bob Dylan: The Bootleg Series vol. 1-3
12. Jokke og Valentinerne: Prisen for popen
13. Paul Weller: Hit Parade
14. Bob Dylan: Biograph
15. Rolling Stones: Singles Collection: The London Years
16. Simple Minds: X5
17. The Stone Roses: The Stone Roses - 20th anniversary Collector's edition
18: Stiff Little Fingers: Anthology
19. Madonna: Celebration
20. Bruce Springsteen: The Essential Bruce Springsteen
21. Blondie: The Platinum Collection
22. Imperiet: Silver, Guld och Misär
23: The Smiths: Complete
24. Bruce Springsteen: Tracks
25. Rolling Stones: GRRR!
26. Bob Dylan: Another Self Portrait (1969-71) - The Bootleg series vol, 10
27. Siouxsie and the Banshees: Downside Up
28. Bob Dylan: The Witmark Demos 1962-64 - The Bootle series vol. 9

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar