søndag 19. juli 2015

Bortgjemte musikalske perler (41)

Er det noen andre en meg som har lurt på hvor det ble av Shane MacGowan? Den glimrende, men dessverre alt for lite edru vokalisten i The Pogues (ja, de med "Fairytale of New York") som etter mye surr fikk sparken fra bandet i 1991. Da var han stort sett sørpe full på konsertene, hvis han dukket opp i det hele tatt. Og han puttet også i seg diverse andre skadelige kjemikalier. Dessuten hadde han stadig færre tenner, noe som også gjorde det vanskelig både å synge og snakke klart.

Jeg måtte nylig sjekke om han fortsatt lever og der er heldigvis internett til stor hjelp når man skal finne gamle musikkhelter. Ikke bare lever han, men på YouTube kan man finne videoklipp fra en 30-års jubileumskonsert The Pogues holdt i Paris i 2012. Jeg trodde først de hadde funnet en annen vokalist, slik de gjorde da MacGowan fikk sparken og de blant annet lånte inn Joe Strummer, men dette er faktisk MacGowan i egen levende person. Og han ser betydelig mer opplagt ut og mer edru ut enn for 20 år siden. Litt slørete når han snakker, men sangstemmen er forbløffende bra med tanke på hva den har vært utsatt for. Her er Dirty Old Town, en klassiker fra irske puber verden over:


Denne konserten med store deler av The Pogues slik vi kjente dem på slutten av 80-tallet er vissnok gitt ut på DVD og noen har lagt ut i hvert fall deler av den på YouTube. Det er som sagt forbausende mye bedre enn man kunne frykte. selv om det i 2012 var gått 30 år siden de debuterte i 1982 og 25 år siden de gå ut Fairytale of New York.

Og så må jeg konstatere at det ikke er helt risikofritt å blogge om musikk. Musikkpolitiet kan ha oppfatninger om hva som er bra og dårlig og hva som kjent og ikke kjent, slik at man risikerer kommentarer i kommentarfeltet hvis man skriver at noe er bra som kommentatoren mener er dårlig eller skriver at noe er bortgjemt, mens kommentatoren har hørt det før. Slike krav har ikke jeg tenkt å ta hensyn til. Musikk er en subjektiv sak og jeg kommer til å skrive om hva jeg liker, enten det er musikk, fotball eller politikk, men kommentarer og meninger er naturligvis velkomne.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar