søndag 17. november 2013

10 år med Bærum Kulturhus

På et veldig hyggelig arrangement i Bærum Kulturhus lørdag kveld ble det feiret at dette kulturhuset i Sandvika har rukket å bli 10 år. Ordfører Lisbeth Hammer Krog var vertskap for en gjesteliste som inkluderte mange lokale kunstneriske ildsjeler som har sørget for at det har vært en suksess, men også mange støttespillere fra næringslivet som har bidratt til at det har vært mulig rent økonomisk. På Kulturhusets nettsider kan vi i artikkelen "En kronglete vei til suksess" lese at:

"Det første forslaget til «et nøkternt kulturhus i Bærum» kom allerede i 1962, men kulturhuset måtte gjennom lange debatter og mye politisk motstand før det endelig sto ferdig over 40 år senere, høsten 2003. Da var det langt mindre nøkternt, men et storslått bygg, designet av Snøhetta, som kom i tillegg til Sandvika teater, Musikkflekken og Lille Scene. Kulturhuset er bygget på to søyler; det lokale kulturlivet skulle dyrkes, samtidig som kulturhuset skulle bli en ledende arena for formidling av profesjonell kunst."

I løpet av de ti årene har det vært 4757 forestillinger med 817 600 besøkende på i alt fem scener. Det er veldig imponerende det kulturhussjef Morten Walderhaug og hans folk har fått til. Ikke fordi det mangler befolkningsgrunnlag i Bærum, men fordi folk der har tilgang til et så stort og mangfoldig kulturtilbud inne i Oslo, en kort tog- eller busstur østover. For mange i Bærum er det langt enklere å reise til Oslo sentrum enn til Sandvika. Derfor må tilbudet i Sandvika rent kunstnerisk og kvalitetsmessig holde et veldig høyt nivå, slik at man ikke bare tetter lekkasjen østover, men også får ganske mange til å reise motsatt vei.

Selv etter at Operaen i Oslo åpnet i 2008 og konkurransen fra andre scener også er blitt sterkere, har Bærum Kulturhus klart seg bra. Så bra at det i 2010 ble kåret til årets bedrift i Bærum av en jury med representanter fra Bærum Næringsråd, kommunen, Budstikka og Nordea. I talene i kulturhuset i Sandvika på lørdag ble vi minnet om at det ikke bare er å bygge et flott nytt hus (og i dette tilfellet er det veldig flott, tegnet av Snøhetta) og tro at suksessen kommer. Utfordringen er å fylle det med et innhold som er så interessant at publikum stadig fortsetter å komme. Den miksen som har gitt publikumssuksess kommenterer Morten Walderhaug slik i artikkelen om 10-årsjubileet:

"Kulturhuset er bygget på to søyler; det lokale kulturlivet skulle dyrkes, samtidig som kulturhuset skulle bli en ledende arena for formidling av profesjonell kunst. - I dag er vi glade for å kunne slå fast at ambisjonene er nådd, sier Walderhaug. - 60 prosent av forestillingene hos oss er skapt av lokale entusiaster, 20 prosent fylt opp av turnerende artister og de resterende 20 prosentene er artister vi henter inn spesielt til Bærum og Norge"

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar