Maersk Line er allerede i dag verdens største containerrederi, med verdens største containerskip. Men de satser nå enda større, og skal bygge ti eksemplarer av verdens største båt, uavhengig av båttype. På Daewoo-verftet i Sør Korea skal de bygge båtene som hver vil frakte 18 000 kontainere, eller 2500 flere en det de største containerskipene gjør i dag. The Economist skriver:
"...they will be the biggest vessels of any kind afloat when the first of them is launched in 2013. Maersk Line, a Danish shipper, announced on February 21st that it had ordered ten colossal vessels for $1.9 billion from South Korea’s Daewoo Shipbuilding, with an option to order 20 more. This new Danish armada will alter the economics of container shipping. Maersk’s new “Triple-E” ships will carry 18,000 boxes each, 2,500 more than the biggest container ship currently in service, which is also operated by Maersk. The new vessels will use 50% less fuel per container than the present average. With oil sailing past $100 a barrel, that will be good news both for the environment and for Maersk’s profits."
Financial Times er også opptatt av saken og på nettsiden deres kan man også se en video som er produsert i anledning denne nyheten. Og Maesk Lines selv har laget nettsidene www.worldslargestship.com for å markere lanseringen av prosjektet. I tillegg til å være mye større er de nye båtene også langt mer miljøvennlige enn dagens skip. Utslippene av CO2 pr flyttet kontainer blir 50 prosent lavere med de nye båtene, blant annet fordi hastigheten blir satt ned. Dette er en frisk satsing fra Maersk. Det blir spennende å se hva markedet sier om behovet for enda større og mer miljøvennlige båter,
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar