AOLs oppkjøp av The Huffington Post denne uken for 1,8 milliarder kroner (315 millioner USD) er ganske interessant på flere plan. La meg nevne tre ting:
For det første handler naturligvis mye av omtalen i mediene om personen Arianna Huffington, opprinnelig Arianna Stassonoupoulis, født i Athen i 1950 og først berømt som kjendiskonen til den republikanske oljedirektøren og kongressmannen Michael Huffington. Da de ble skilt i 1997 (han gikk ut offentlig og sa han var biseksuell) beholdt hun navnet, men byttet raskt ut politikken. Fra å være en frontfigur på høyresiden under Newt Gingrich "Republican Revolution" i 1994 ble hun motkandidaten til Arnold Schwarzenegger i guvernørvalget i California i 2003 under slagordet "The Hybrid versus the Hummer". Hun tapte valget, men etablerte bloggen og nettstedet The Huffington Post i 2005, en salig blanding av kjendisstoff, kultur og venstreorientert politikk. Her er et ferskt TV-intervju med Arianna Huffington om oppkjøpet på Bill Mahers talkshow på HBO:
Det andre mange kommenterer er naturligvis prisen. At noen vil betale 1,8 milliarder kroner for noe som i bunn og grunn er en nyhetsaggregator, noen blogger og en profilert person. Prisen er så vidt jeg skjønner rundt fem ganger omsetning i 2010. Siden HuffPo til nå ikke har tjent penger er det ikke mulig å beregne price/earnings, men noen nettsteder skriver om en forventet inntjening etter synergier på 30 millioner USD i 2011, noe som skulle bety en teoretisk p/e på 10. Det høres ikke så helt galt ut. Men hva som er riktig pris på oppkjøp vil naturligvis variere med bransje og vekstutsikter. Noen snakker allerede om en ny dot.com boble, noe AOL (tidligere kjent som America Online) vet alt om. De stod i år 2000 for dot.com tidens største oppkjøp da de kjøpte Time Warner for 164 milliarder USD. Er dette et "back to the future" for AOL? Beløpene er ganske forskjellige, men det er noen interessante assosiasjoner her.
Det tredje og mest interessante av alt er å spørre hvorfor det skjer og hvorfor det skjer nå? Mest sannsynlig har det sammenheng med den flyttingen av medieinnhold vi nå ser til baksiden lukkede betalingsvegger og inn i betalte apps. Når de største avisene nå skal lukke seg inne og ta betalt fra kundene vil det åpne store nye muligheter for åpne og reklamefinansierte nettsteder. Men å leve av reklameinntekter vil kreve to ting, innhold av høy kvalitet og mange lesere. Det er dette blogger som Tech Crunch, Engadget, som AOL har kjøpt tidligere, og Huffington Post kan bidra med. HuffPo har bra skribenter som lager innhold og de har 25 millioner unike brukere i måneden. Nå blir det riktignok mye vanskeligere å være nyhetsaggregator hvis mange av de man tidligere lenket til forsvinner bak betalingsvegger. På den annen side blir det ikke lett å være bak en betalingsvegg heller når aktører som AOL/Huffington Post har egenprodusert innhold av bra kvalitet gratis - og får enda flere lesere enn de hadde før.
I Norge er det helt vanlig at aviser som Aftenposten, Dagsavisen og NA24 får bloggere til å skrive gratis for seg, som om markedsverdien av bloggernes bidrag, i motsetning til egne journalister, er null. Oppkjøpet av The Huffington Post er et veddemål på at det i den nye medievirkeligheten er annerledes,og at både de som planlegger å gå bak betalingsvegger og særlig de som vil leve av reklamefinansiert gratis innhold på nett er nødt til å tenke helt annerledes når de skal hente innhold og lesere.
lørdag 12. februar 2011
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Sorry men du har ikke helt forstått hva som skjer i mediabransjen
SvarSlettMen det har sikkert du. Og da håper jeg du vil dele denne innsikten med oss andre.
SvarSlett