søndag 15. mars 2009

Wal-Mart satser på elektroniske pasientjournaler

New York Times skriver at Wal-Mart Stores nå skal bli stor leverandør av elektroniske pasientjournaler til leger på små legekontorer. Det er der flertallet av amerikanske leger befinner seg.

 Wal-Mart skal samarbeide med Dell når det gjelder å levere hardware (desktop pc eller tablet pc) og med eClinicalWorks når det gjelder softwareløsning for elektronisk pasientjournal.  Dette er forøvrig en "Software as a Service" løsning med lite behov for drift og vedlikehold lokalt, noe som er et viktig bidrag til lave driftskostnader.

Overraskende at Wall-Mart satser på e-helse? Ikke når man tenker på at de har helseklinikker inne i flere av supermarkedene sine. Og i hvert fall ikke når man tenker på at Wall-Marts hisoriske suksess handler om å utsette andre for disruptiv innovasjon:

"Wal-Mart says its package deal of hardware, software, installation, maintenance and training will make the technology more accessible and affordable, undercutting rival health information technology suppliers by as much as half. “We’re a high-volume, low-cost company,” said Marcus Osborne, senior director for health care business development at Wal-Mart. “And I would argue that mentality is sorely lacking in the health care industry.”

Akkurat. Halv pris for et produkt som selges til brukere som ellers ikke ville fått noe produkt i det hele tatt. En klassisk modell for disruptiv innovasjon der Wal-Mart og partnerne ikke tar sikte på å konkurrere om brukere som allerede har e-helse software, for eksempel i sykehus. De tar i stedet sikte på å få kunder som kan betale mindre, men som er i en målgruppe som er langt større:

"Only about 17 percent of the nation’s physicians are using computerized patient records (...) The use of electronic health records is widespread in large physician groups, but three-fourths of the nation’s doctors work in small practices of 10 physicians or fewer. Wal-Mart, however, has the potential to bring not only lower costs but also an efficient distribution channel to cater to small physician groups. Traditional health technology suppliers, experts say, have tended to shun the small physician offices because it has been costly to sell to them. Taken together, they make up a large market, but they are scattered.“If Wal-Mart is successful, this could be a game-changer,” observed Dr. David J. Brailer, former national coordinator for health information technology in the Bush administration."

Og så hjelper det nok også at Obamas administrasjon nå skal bruke 19 milliarder dollar i insentiver for å fremme digitalisering av helsesektoren i USA.

2 kommentarer :

  1. Det skrives Wal-mart med en l...

    SvarSlett
  2. Takk. Du har helt rett. Det er Wal- som i Sam Walton. Jeg skal rette opp.

    SvarSlett