torsdag 12. februar 2009

- Is this the iPod moment?

Amazon har nettopp lansert Kindle 2, den nye e-bok leseren som kan lagre 1500 ulike bøker. Med en batterilevetid på to uker og med en vekt mindre enn en paperback.

På rundt 60 sekunder kan eieren av en Kindle laste ned en ny bok fra et bibliotek med 250 000 titler og begynne å lese. Og nå kan også en rekke aviser og tidsskrifter lastes ned til Kindle, som New York Times, Financial Times, Newsweek, Time, Le Monde og Shanghai Daily. Dessverre bare i USA foreløpig.

Hvilket får The Economist til å stille spørsmålet: "Is this the iPod moment?" (som er hovedartikkelen, mens en lederartikkel med tittelen "An iTunes moment?" er her). Er dette øyeblikket sammenligbart med vendepunktet for musikkindustrien da Apple rullet ut I-Tunes og drepte platebutikkene? The Economist mener at det mange likheter og flere viktige forskjeller. Og spekulerer i om Kindle og andre e-boklesere kanskje kan være et distribusjonsformat som kan redde aviser og tidsskrifter fra det umulige valget mellom et døende papirformat og gratiskulturen på internett:

"Indeed, the Kindle and other e-readers could be a boon to newspapers. With rare exceptions, newspapers have accustomed their readers to expect digital editions to be free. As circulation revenue has declined, this made them dependent on advertising, just as the recession hit. On the Kindle, by contrast, the news has no ads. Instead, readers seem happy to pay for it—just as they pay for services in any other industry that offers something worthwhile."

Oppdatering 14.02: Jeg ser at Eirik Newt også har skrevet om dette på forfatterbloggen sin. Han gjør gjør noen refleksjoner over regnestykket Fast Company presenterer i forhold til hvorfor det ville være lønnsomt for New York Times å rett og slett legge ned sin papiravis og i stedet kjøpe en Amazon Kindle 2 og gi bort gratis til alle sine betalende abonnenter. Men som Eirik skriver blir det ikke lett å folk til å betale for noe som er dårligere (for eksempel ingen farger foreløpig) enn det de får gratis på nett. 

John Olav Egeland i Dagbladet har skrevet om "Det store hamskiftet" i norske medier. Og minner om at opplagstallene for norske aviser i 2008 blir lagt fram 17. februar og vil være tilgjengelige på nettsidene til MBL. Det blir nok mye røde tall.