Statistisk Sentralbyrå kan fortelle at i 2019 gikk den samlede godstransporten litt ned. Mer ble fraktet på jernbane og på sjøen. SSB skriver:
"Den samlede godstransporten innenlands sank med 1,5 prosent fra 2018 til 2019. Samtidig ble en større del av godset fraktet på skinner eller langs kysten. Fastlandstransporten av gods innenlands gikk ned med 5 millioner tonn fra 2018 til 2019, viser statistikken Innenlandsk transport. Nedgangen skyldes i all hovedsak reduserte godsmengder transportert på lastebil, mens antall tonn gods fraktet med skip og jernbane økte med henholdsvis 6 og 9 prosent."Når vi ser på disse tallene for godstransport kan det være lurt å sammenligne litt med persontransport. Personer transporteres også på vei, på skinner, på sjøen eller i luften, men forholdet mellom disses transportformene er veldig forskjellig.
Dersom vi måler persontransporten i Norge i antall passasjerkilometer i året, finner vi at transport med personbil dominerer stort. Av omkring 85 mill kjørte passasjerkilometer totalt stod personbilen for 64 millioner, busser for 4,6 millioner, innenlandsfly for 4,2 millioner, tog for 3,7 millioner, båt for 1,1 millioner og t-bane og trikk for 1 million.
Sammensetningen av godstransporten ser helt annerledes ut. Også her er veitransporten viktig, men ikke på langt nær så dominerende som når det gjelder persontransport. Målt i tonnkilometer er veitransportens andel litt under 50 prosent, mens sjøtransporten stod for 46 prosent av den innenlandske godstransporten, og er på vei opp. SSB skriver:
"Målt i tonnkilometer sto veitransporten for noe under 49 prosent av godstransportarbeidet innenlands i 2019, mens sjøtransporten sto for i overkant av 46 prosent. Jernbanetransporten hadde en andel på noe over 5 prosent av godstransporten innenlands i fjor. Lufttransportens andel er svært liten i denne sammenhengen."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar