tirsdag 22. september 2020

Digitale tjenester i praksis (2): Nytt folkeregister

Norge har fått et nytt folkeregister. Skatteetaten startet jobben i 2016 og på tirsdag markerte Jan Tore Sanner den offisielle åpningen av et nytt og moderne register som har mange fordeler sammenlignet med det gamle. 

Registrering av opplysninger vil bli raskere og mer automatisert, det blir lettere å dele med andre statlige og kommunale virksomheter slik at de kan levere bedre offentlige tjenester og det blir mulig for oss innbyggere å se hva som er registrert om oss. På digi.no kan vi lese at:

"Tirsdag åpnet finansminister Jan Tore Sanner (H) Skatteetatens nye Folkeregister. Systemet har kostet rundt 600 millioner kroner å utvikle, og baserer seg på mikrotjenester og konteinere. – Folkeregisteret er nøkkelen til deltakelse i det norske samfunn, og det nye registeret skal gjøre det lettere å dele opplysninger med det offentlige. I lang tid har vi hatt en stor visjon med digitaliseringen om å bare registrere opplysninger en gang, og med det nye folkeregistret blir dette virkelighet."

Når jeg nevner Folkeregisteret som et eksempel på digitale tjenester i praksis er det ikke fordi de fleste av oss har et nært forhold til Folkeregisteret i det daglige, men fordi dataene som ligger der er en forutsetning for at svært mange andre tjenester i stat og kommune kan digitaliseres. Noe av poenget med oppdateringen er at det blir lettere for andre offentlige etater å selv hente ut oppdatert og korrekt informasjon raskt. Det skal også bli slik at vi snart kan logge inn på skatteetatens nettsider og sjekke hvilken informasjon om oss som ligger i Folkeregisteret. Det er ikke mulig i dag.

Skatteetatens nettsider skriver litt mer om hvilken informasjon som ligger i Folkeregisteret og hvor mange endringer som gjøres hvert år:

"10,6 millioner mennesker er registrert i Folkeregisteret. Tallet inkluderer både levende og døde, og mennesker med midlertidig tilknytning til Norge. Opplysningene om deg gir deg tilgang til alle offentlige ytelser og tjenester du har krav på. Opplysningene deles med og brukes av over 2.000 virksomheter. 

Årlig er det cirka to millioner meldinger om opplysninger som skal endres i registeret. Dette inkluderer cirka: 500.000 flyttemeldinger, 54.000 fødsler, 50.000 navneregistreringer på nyfødte og 49.000 andre navneendringer, 22.500 vigsler, 10.000 skilsmisser og 40.000 dødsfall

Flere tjenester er forenklet og har gått fra manuell til automatisk behandling. Det gjelder blant annet: 
Tildeling av fødselsnummer, tildeling av d-nummer, førstegangs navnevalg, navneendring, flyttemelding, søknad om prøvingsattest for å inngå ekteskap og melding om dødsfall."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar