Ville det ikke vært fantastisk om man hadde tilgang til en samlet oversikt over alle de viktigste globale trendene når gjelder internettbruk, mobiltelefoner, netthandel, mobil betaling, stordata stemmestyring og kunstig intelligens? For eksempel i form av en gigantisk powerpointfil med oversiktlige grafer som illustrerer hva som skjer?
Den gode nyheten er at dette faktisk finnes allerede. Hvert år i flere år har Mary Meeker i venture-selskapet Kleiner Perkins presentert sin Internet Trends Report. Og Internet Trends Report 2018 er mer omfattende enn noen gang, Den har nå vokst til i alt 294 sider med grafer og illustrasjoner om den globale utviklingen når det gjelder bruk av ulike teknologier.
Rapporten er blitt et viktig referansepunkt for både teknologiselskaper, investorer og media når de skal analysere og beskrive den raske utviklingen vi er inne i. Her er omtale i Forbes, i Techcrunch, i Recode og i FastCompany. En av grunnene til at årets rapport er blitt enda større enn tidligere års rapporter er at det er en lang og svært interessant del om Kina, der blant annet dette kommer frem:
"China is catching up as a hub to the world’s biggest internet companies. Currently, China is home to nine of the world’s 20 biggest internet companies by market cap while the U.S. has 11. Five years ago, China had two and the U.S. had nine."
Årets rapport har et litt bredere perspektiv enn bare teknologiutvikling og ser også på en del makroøkonomiske indikatorer når gjelder ting som bolig, gjeld, arbeid og handel, Men de fleste oversiktene handler om teknologibruk i en eller annen forstand. Når det gjelder de store teknologitrendene globalt og i USA fremhever rapporten blant annet dette:
"2017 was the first year in which smartphone unit shipments didn’t grow at all. As more of the world become smartphone owners, growth has been harder and harder to come by. The same goes for internet user growth, which rose 7 percent in 2017, down from 12 percent the year before. With more than half the world online, there are fewer people left to connect. People, however, are still increasing the amount of time they spend online. U.S. adults spent 5.9 hours per day on digital media in 2017, up from 5.6 hours the year before. Some 3.3 of those hours were spent on mobile, which is responsible for overall growth in digital media consumption."
torsdag 27. september 2018
Alt om globale ikt-trender i en powerpoint
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar