onsdag 4. januar 2017

Tesla Gigafactory i gang

Vel, trenger man et eksempel på at det såkalte "grønne skiftet" ikke bare finnes i politiske festtaler, men er noe som er i ferd med å skje i virkelig næringsliv i den virkelige verden, er dagens fabrikkåpning litt øst for Reno i Nevada et godt utgangspunkt.

Det handler om verdens største fabrikk. Den kalles Tesla Gigafactory og skal produsere batterier. Bloomberg News skriver dette, i artikkelen "Tesla Flips the Switch on the Gigafactory" om dagens fabrikkåpning:

"...a diamond-shaped factory of outlandish proportions is emerging from the sweat and promises of Tesla CEO Elon Musk. It’s known as the Gigafactory, and today its first battery cells are rolling off production lines to power the company’s energy storage products and, before long, the Model 3 electric car. The start of mass production is a huge milestone in Tesla’s quest to electrify transportation, (...) More than 2,900 people are already working at the 4.9 million square-foot facility, and another 4,000 additional jobs (including temporary construction work) will be added this year through the partnership between Tesla and Panasonic. By 2018, the Gigafactory, which is less than a third complete, will double the world’s production capacity for lithium-ion batteries and employ 6,500 full-time Reno-based workers, according to a new hiring forecast from Tesla."

6500 ansatte i en ny fabrikk i USA er jo helt utrolig mange i dagens globaliserte verden. Men Tesla mener denne fabrikken er helt nødvendig for at de skal lykkes. Mens andre produsenter av elektriske biler kjøper batterier fra eksterne leverandører, har Tesla funnet ut at deres langsiktige produksjonsmål for el-biler er så ambisiøse at det rett og slett ikke produseres nok litium-ionbatterier  i verden. Derfor bygger de verdens største batterifabrikk som etter hvert vil produsere like mange slike batterier som resten av verden til sammen. En del av gevinsten ved å lage et vanvittig stort antall batterier er at kostnadene skal kraftig ned. Dagens el-biler er fortsatt ikke konkukurransedyktige på pris med fossile biler. Gigafactorys stordriftsfordeler vil gi en markant reduksjon i prisen på batteriene i elektriske biler.

Men Teslas Elon Musk har ambisjoner ut over produksjon av el-biler. Han er i ferd med å posisjonere Tesla som en aktør både innenfor energiforsyningsbransjen, der batterisystemer kan spille en viktig rolle i å sikre stabil energiforsyning når innslaget av fornybar energi øker, og i markedet for energistyring i hjemmet, der batterier også vil kunne spille en rolle, for eksempel ved å lagre egenprodusert solenergi. Bloomberg News skriver:

"The storage products fit into Musk’s long-term vision of transforming Tesla from an an electric car company to a clean-energy company. That’s the same motivation behind his recently concluded deal to acquire SolarCity Corp., the largest U.S. rooftop solar installer. Last week, the company reached a deal with Panasonic to expand its relationship to produce solar cells in Buffalo, N.Y., bringing some 1,400 jobs to the region."

Så skal ikke jeg prøve meg på noen spådom om utsiktene til å lykkes med disse satsingene. Det er opplagt knyttet risiko til en investering på fem milliarder dollar i verdenes største fabrikk, blant annet risikoen for at noen i Kina eller andre steder vil produsere batterier enda billigere. For kundene og for miljøet derimot er det ikke noe problem om det blir hard konkurranse om å få prisen på det grønne skiftet så lav som mulig.