Befolkningens medievaner er i rask endring. Derfor er dette et spennende tema å følge her på bloggen og det har blitt en slags tradisjon å blogge om Norsk mediebarometer, Statistisk sentralbyrås årlige og brede undersøkelser av vår bruk av ulike medier. Norsk mediebarometer 2014 som kom i dag forteller at endringene fortsetter og ikke er i ferd med å gå over.
Da jeg blogget om Norsk Mediebarometer i fjor og året før beskrev jeg hvordan flere nye medieplattformer er i kraftig vekst, mens det i de mer tradisjonelle mediene er en klar todeling der noen faller raskt i oppslutning mens andre klarer seg forbausende bra.
For å ta det siste først. Også i år ser vi at radiolytting klarer seg veldig bra. Hele 64 prosent hører på radio en gjennomsnittsdag, opp fra 59 prosent i 2013 og det høyeste nivået siden 1994. NRK 1 er fortsatt størst, men faller i oppslutning. P4 er rett bak og vokser. Vokser gjør også P3 og Radio Norge. Også bøker klarer seg godt. 25 prosent leser i en bok en gjennomsnittsdag. og folk foretrekker papirbøker. Bare to prosent leser ebøker en gjennomsnittsdag, langt færre enn i for eksempel USA. Det behøver ikke være fordi norske boklesere er mindre endringsvillige, det virker ikke slik når det gjelder annen teknologibruk, så det kan jo også være fordi det frem til nylig ikke har vært så lett å få tak i ebøker fra forlagene eller å lese dem på en Kindle.
I motsetning til lesing av papirbøker er lesing av papiraviser på rask vei nedover. Mens 85 prosent leste en avis en gjennomsnittsdag i 1994 var tallet 75 prosent i 2004 og 63 prosent i 2011. I 2014 har tallet på avislesere for første gang i moderne tid falt under 50 prosent, til 49 prosent, mens 75 prosent leser nyheter på internett. 74 prosent av oss ser på TV en gjennomsnittsdag, det samme som i fjor, men så sent som i 2005 var det 85 prosent. NRK1s del av dette faller. Bare 35 prosent så NRK 1 en gjennomsnittsdag, ned fra 40 prosent i 2013 og 53 prosent i 2004.
Mest interessant er det å se på hva som vokser. At internettbruk generelt vokser er ikke lenger noen stor nyhet, men det er jo interessant at hele 88 prosent bruker internett en gjennomsnittsdag. Veksten er sterkest blant de eldre delene av befolkningen. Hele 64 prosent av befolkningen bruker Facebook en gjennomsnittsdag og 22 prosent bruker andre sosiale medier.
47 prosent av oss har brukt internett en gjenomsnittsdag til å se på film, TV- eller videoklipp. Det er også interessant å se hvordan bruk av stømmetjenester for film, som for eksempel Netflix, øker rakst. En gjennomsnittsdag bruker 22 prosent ulike "videomedier", men fra å handle om å se leievideo. kjøpevideo og egne opptak av TV-programmer for bare to år siden, så handler mesteparten av dette i dag om strømmet video.
Men jeg mener det aller mest interessante her er en formidable veksten i vår bruk av smarttelefoner til nyheter, underholdning og andre medie- og kulturtilbud. 62 prosent av oss bruker nå internett på mobilen en gjennomsnittsdag. 39 prosent bruker epost på mobilen og 36 prosent hører musikk på mobilen. Den viktigste trenden vi ser nå er ikke overgang fra papiraviser til nettaviser, fra CD til mp3 til Spotify og fra leievideo til YouTube og Netflix, men endringene som gjør at stort sett alle nå må stille spørsmålet om hvordan innholdet deres skal kunne tilpasses til en mobiltelefon.
tirsdag 14. april 2015
Norsk mediebarometer 2014
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar