mandag 6. april 2015

Mer lagringsplass for pengene i nettskyen

Amazon Cloud Drive har satt ned prisen
Det er stadig tøffere konkurranse for å få oss brukere av PCer og smarttelefoner til å lagre bilder, videoer og dokumenter på nettet, i den såkalte "nettskyen". Og vi har mange leverandører å velge mellom. De tilbyr gjerne litt lagring i skyen gratis, og mer lagring mot betaling. Begynner man å lagre i skyen blir man fort så avhengig at man vi ha mer, men heldigvis er det på samme måte som med harddisker og minnepinner at prisen pr GB er på full fart nedover.

Selve killer-appen som bidro til at mange av oss kunne slutte å ta med oss filer på minnepinne mellom egne datamaskiner, eller sende epost til oss selv, var Dropbox, tjenesten som gjorde at det ble praktisk å lagre mer enn privat epost (f.eks Gmail eller Hotmail) i nettskyen. Det geniale med Dropbox var at det var noen annet enn en vanlig backup-løsning eller et arkiv. Det er en tjeneste som gjør det mulig å dele mapper på en PC mellom flere maskiner, samtidig som de er tilgjengelige via web. Det er også mulig å dele ting med venner og kolleger ved å sende dem en lenke til en delt mappe i stedet for å sende digre filer som vedlegg til vanlig epost.

Jeg ser i min egen betalingshistorikk hos Dropbox at jeg installerte min første betalversjon i  juni 2009, året etter at tjenesten ble lansert. Da kostet det 99 USD i året for 50 GB lagringsplass. I 2013 ble det doblet til 100 GB for 99 USD i året. Og forholdsvis nylig ble dette endret slik at man nå får tilgang til en terrabyte (TB) med lagringsplass hos Dropbox, ti ganger så mye, til samme pris.

Nå er som sagt Dropbox en tjeneste som lar deg dele hele eller deler av innholdet på harddisken via en kopi i nettskyen, og har tilbudt lagringsplass tilpasset det behovet. Skal man lagre flere ting i nettskyen enn det er naturlig å samtidig ha lokalt på en PC, for eksempel hele musikkarkivet og fotoarkivet sitt, backup av videoer, dokumentarkiver, filene fra gamle PC-er eller backup av andre store filer, er det andre tjenester det er mer naturlig å bruke. Jeg begynte for et par år siden å bruke Amazon Cloud Drive til dette. Der har du fått 500 GB datalagring for 250 USD.

Jeg tror Google på det tidspunktet hadde priset tilsvarende lagring i nettskyen, i det som heter Google Disk, enda litt lavere enn Amazon. Men nylig tok de hardere i og tilbyr nå 1 TB lagring for 9,99 USD i måneden, det vil si samme nivå som Dropbox, Tjenestene er ikke helt ulike heller, ved at Google Disk også har gjort det enkelt å dele mapper mellom PCer, men de tilbyr dette i kombinasjon med en backupløsning (man krysser av på de mappene man vil også ha på PCen). Dessuten har Google integrert Google disk stadig tettere i de andre tjenestene de leverer, for eksempel gratis programvare som kontorstøttepakken Google Docs og Gmail. Google er jo på en måte født i nettskyen, så det er ikke unaturlig at de gjør dette..

Og nå har Amazon svart på denne utfordringen fra Dropbox og Google Disk ved å senke prisen på Amazon Cloud Drive til 59,99 USD i året for ubegrenset lagring av filer, bilder og videoer. Her er det også på sin plass å nevne norske Jottacloud som tilbyr ubegrenset lagringsplass for 59 kroner pr måned, som er sammenlignbart med Amazons nye priser. De bruker også det at serverne deres står i Norge, og derfor opererer under verdens strengeste personvernlovgivning, som et viktig konkurransefortrinn i sin internasjonale markedsføring.

Nevnes må også Microsofts nettskyløsning OneDrive, som jeg har inntrykk av at selskapet ikke primært markedsfører som en ekstern backuptjeneste, men heller som en stadig viktigere tjenesteplattform for Office og annen software og tjenester fra Microsoft. Hos OneDrive får du 1 TB datalagring for kr 550 i året, men dette inkluderer et abonnement på Office 365 Personal. nettskyversjonen av Office-pakken, der du alltid har oppdaterte versjoner av Word, Powerpoint, Excel, OneNote, Publisher og Outlook, som ikke er begrenset til en maskin, men kan brukes på tvers av PC, nettbrett og smarttelefon. Og når du først har er slikt abonnement er ikke 1 TB gratis lagringsplass med på kjøpet så dumt.

Apple har naturligvis sin iCloud Drive, der 200 GB lagringsplass koster 29 kroner i måneden og 1 TB koster kr 149 i måneden, men jeg vil tro at dette et mindre interessant alternativ for en vanlig ekstern backup og fungerer best for tjenester og filer som skal fungere internt  i Apples økosystem og på Apples dingser. Dessuten er det jo slik at musikk, filmer og apper man har kjøp i iTunes, eller lagt inn via iTunes Match, har gratis plass og derfor ikke regnes med.

Det som uansett er viktig er å ikke bare se på lagringsplass og pris, men undersøke hva man egentlig får for pengene. Noen tilbyr egentlig mer plass fordi lagring av epostvedlegg, bilder eller musikk er inkludert i en tjeneste man allerede har og derfor ikke teller med. Så er det også noen viktige forskjeller i opp- og nedlastingshastighet, og om man f.eks kan streame store videofiler på nett eller må laste ned filen først og åpner den lokalt. Det som er helt sikkert er at dette er et område der konkurransen er knallhard, man får mer for pengene og det foregår betydelig innovasjon slik at det ikke lenger bare handler om et arkiv i nettskyen, men ulike tjenester. Mange opplever nå at de som privatkunder har tilgang på løsninger som er langt mer avanserte og brukervennlige enn de har på jobben, men tjenester i nettskyen er på full fart inn i virksomhetsmarkedet også.

Nå er det ikke alle virksomheter, inkludert min egen arbeidsgiver, som er så glade for at man installerer hverken Dropbox, Google Drive, iCloud Drive, OneDrive eller andre applikasjoner på jobbens utstyr og i realiteten flytter data og filer som tilhører virksomheten ut i nettskyen. Det kan kreve spesielle sikkerhetstiltak og det kan kreve at man gjør det på den måten virksomheten man jobber i har lagt til rette for. Hva slags regler og retningslinjer som finnes må man naturligvis sette seg inn i og forholde seg til.  Så vil flere av oss noen ganger oppleve at verden er blitt snudd på hodet i den forstand at det vi som privatperson kan bruke av it-tjenester og lagringsløsninger er mer avansert og mer brukervennlige enn det vi har på jobben.  Men akkurat det tror jeg vil vise seg å være en viktig stimulans for ytterligere forbedringer.