Vibeke har blitt gründer i New York, med egen nettbutikk ellaswool.com, med slagordet: "Keep your kids warm - the Nordic way", og en blogg med informasjon om hvor behagelige og varme ullklær er. Produktideen har, som mange gode innovasjoner, sprunget ut av frustrasjonen over å ha et problem man ikke klarer å finne et godt svar på i butikken Da må man lage løsningen selv. Eller som New York Times skriver:
"A year ago, Vibeke Kvan Johansen noticed that in the span of two weeks her local Brooklyn playground went from teeming with about 200 children to having just 5 or so on its jungle gyms. The weather, of course, had become cold. But the emptiness was still strange to her; in Johansen’s native Norway, where “a warm day is 30 Fahrenheit,” children frolic outside all year long. The secret: a layer of not-at-all-itchy merino wool under their clothing (right against the skin). (...) So, she’s made it her mission to spread the woolly word, bringing Nordic knitwear brands to the United States and selling their bodysuits, leggings, hats and more on her Web site, ellaswool.com."
Klærne hun selger fra nettbutikken sin er skandinaviske kvalitetsmerkevarer, blant annet fra Janus i Norge og Esencia i Danmark. Vibeke og jeg er som nevnt i slekt. Vi har felles oldemor og oldefar som bodde på Kapp på Toten og vi kjenner hverandre ganske godt fordi vi har vært så heldige å ha bestemødre som var flinke til å samle familiene sine ved bursdager og andre markeringer.
Det blir spennende å følge med på Vibekes kampanje for å overbevise amerikanerne om at barna kan være ute om vinteren bare man kler dem for været. Og at kvalitets- og designprodukter fra Norden er svaret på denne utfordringen. Det skader neppe med litt omtale i New York Times. Og som en moderne gründerbedrift er de naturligvis i sosiale medier også, på både Facebook og Twitter, der man kan holde seg oppdatert på det siste fra Ella's Wool.
Det blir spennende å følge med på Vibekes kampanje for å overbevise amerikanerne om at barna kan være ute om vinteren bare man kler dem for været. Og at kvalitets- og designprodukter fra Norden er svaret på denne utfordringen. Det skader neppe med litt omtale i New York Times. Og som en moderne gründerbedrift er de naturligvis i sosiale medier også, på både Facebook og Twitter, der man kan holde seg oppdatert på det siste fra Ella's Wool.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar