"A bill working its way through the German Parliament would enable publishers to collect a fee from Google and other search engines and news “aggregators” when they display excerpts from news articles alongside links to newspaper and magazine Web sites. This week, President François Hollande of France threatened Google with similar legislation unless it came up with a way to compensate news sites by the end of the year. Last week, publishers in Italy said they would also lobby for such a law."
En slik lovpålagt plikt til å betale nyhetsmedier for å kunne lenke til innholdet deres, eller "Google Tax" som noen kaller det, har en parallell i rettighetsorganisasjoner som ivaretar musikeres interesser og krever inn penger når musikk spilles på radio, TV og offentlige steder, og fordeler pengene til artistene. Et tilsvarende system har vi i Norge for rettigheter knyttet til kopiering av bøker, artikler og andre åndsverk, som reguleres av rettighetsorganisasjonen Kopinor.
Å bruke et slik regime for å kreve inn penger for å lenke til åpne nettsteder på internett, nettsteder som lever av å ha høyest mulig trafikk, er en på mange måter pussig utvikling. Det er pussig fordi Google-trafikk står for en veldig stor andel av trafikken til mange av disse nyhetsnettstedene som risikerer å miste inntekter. Men det er også helt i strid med den diskusjonen mange land har om hvordan man skal liberalisere og modernisere rettighetslovgivningen for å bringe den mer i tråd med dagens digitale virkelighet. En virkelighet der lenking og deling av innhold som ligger åpent på nettet, blant annet via sosiale medier, er det normale.
Mediebloggen Monday Note har dessuten en annen og viktig innvendig mot forestillingen om at Google lever av å utnytte nettavisenes journalistikk. I følge blogposten i Monday Note er andelen google-søk som ender opp med at man klikker på lenken til en redaksjonell nettavis langt lavere enn man ofte tror.
Monday Note viser hvordan Google News er en ganske liten tjeneste, men at Google steg for sted bygger opp dedikerte nettsteder for søk i store databaser, nettsteder som Google Patent Search for patenter, Google Scholar for forskingspublikasjoner og Google Flight Search for flyruter. Det handler om "big data", en utvikling der søketeknologi lar oss finne fram til og koble relevant informasjon i det store fjellet av data som er i ferd med å bli tilgjengelig. I denne sammenhengen er annonseinntektene fra nyhetsmedier svært beskjedne, og vil bli enda mindre viktige fremover, i følge Monday Note. At en "Google Tax" skal kunne redde nyhetsmedier som ikke tjener penger er derfor ikke særlig realistisk. Monday Note skriver:
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar